🌿Korvminnen

Han sitter dÀrinne med ansiktet vÀnt mot tv-apparaten, liksom drömmande. NÀr jag knackar pÄ rutan mÀrks ingen som helst reaktion. Knack, knack, knack, jag knackar igen och nu vrider han pÄ huvudet, fÄr syn pÄ mig och reser sig upp.
Med lÄngsamma, hasande steg kommer han mot mig och jag lÀgger mÀrke till att han ser trött och ledsen ut.
 NĂ€r han drar den delade fönsterluckan Ă„t sidan hör jag hur mĂ€nniskor skriker och grĂ„ter frĂ„n tv-apparaten, det lĂ„ter som ett nyhetsreportage frĂ„n ett krigshĂ€rjat land.
 " Vad vill du ha?"frĂ„gar han med robotliknande röst pĂ„ bruten svenska." En tunnbrödsrulle, tack" svarar jag, med nĂ€st intill lika entonig röst som honom.
Han stÀller sig vid stekbordet och jag tycker mig höra en djup suck och jag betraktar hans profil i smyg. Den Àr vacker, med rena drag likt en grekisk Gud.
Helt plötsligt ökar volymen pÄ mÀnniskornas förtvivlade röster och han sneglar bort mot hörnet dÀr tvn stÄr. Jag ska precis sÀga till honom att det Àr ok att gÄ titta, att jag kan vÀnta pÄ maten en stund, men istÀllet frÄgar han, fortfarande vÀnd mot stekbordet, "Allt pÄ?"
 "Ja, allt pĂ„" svarar jag och hjĂ€rnan kan inte lĂ„ta bli att skena ivĂ€g.
Allt pÄ innebÀr sÀkert sallad, ketchup, senap (extra stark naturligtvis ropar jag genom rutan) rÀksallad och grillkrydda, men kan ju faktiskt innebÀra verkligen ALLT.
Bostongurka, kabanosser, disktrasor, hushÄllspapper, gamla strumpor, avklippt hÄr och hans sÀd.
 Nej, nej, nej!!!!! SkĂ€rp dig Ulla, lĂ„t inte hjĂ€rnan löpa amok utan fokusera, kontrollera, styr in hjĂ€rnan pĂ„ " normala spĂ„r" igen.
Jag kommer pÄ mig att att skÀmmas för att jag drar in den oskyldiga mannen i min hjÀrnas tornado av vilda associationer, böjer mig fram och sÀger uppmuntrande "Det ska verkligen bli gott!!!"
 Den positiva framtoningen i mitt enkla konstaterande klingar lite skevt (det Ă€r ju inte en Nobelmiddag jag vĂ€ntar pĂ„) sĂ„ nĂ€r mannen med uttryckslös min sĂ€ger " Det fĂ„r vi hoppas pĂ„" skĂ€ms jag lite över min entusiasm.
Han rullar in tunnbrödsrullen i foliepapper och jag fantiserar om hur obehagligt det skulle vara om jag efter att ha Àtit upp rullen, skulle rulla ihop folien till en boll och stoppa in i munnen, som en efterrÀtt liksom. Usch, det skulle sÀkert ila i tandhalsarna redan efter första tuggan!
Jag tar emot silverpaketet, ser hur mannen gÄr tillbaks till sin stol och fortsÀtter att titta pÄ tv.
SjÀlv sÀtter jag mig i bilen och lÄter maten tysta mun.
© ulla friberg ullafriberg.blogg.se


Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0