Godnatt

Klockan närmar sig midnatt och jag känner att ögonlocken blir tyngre och tyngre.... Vill dela med mig av några kvällsord som kommer till mig. Ord som nog finns nedklottrade i varenda poesibok, men som är så sanna! Lär dig livets stora gåta, älska, glömma och förlåta Godnatt alla människobarn!

Som man sår får man skörda

Det är fortfarande högsommar och hösten känns avlägsen, men ändå....
Uttrycket som man sår får man skörda är så påtagligt starkt just nu, i skördetid.
Jag tog en promenad ner till sjön för att rensa ut skallen inför kommande arbete, som väntade i min lilla stuga, och blev överrumplad av hur mycket blåbär som växte runt mig...och kantareller!
Kände först en lätt stress över var jag skulle finna tiden, att ta till vara de gåvor som jag får av naturen, jag har ju så många projekt som knackar mig på axeln.

Gick tillbaks till stugan och vandrade ner till utedasset och vid ett ställe måste jag huka mig under ett träds grenar.
Kära vänner, det var verkligen som att komma in i ett rum med ett enastående vackert tak!
Solen kikade försiktigt in genom det ljusgröna bladverket och överallt hängde smycken av blodröda, oerhört söta körsbär. Jag plockade med mig en rejäl näve och satt sedan med neddragna byxor på dasset och bara njöt av det naturliga kretslopp som jag var delaktig i :)

Som man sår får man skörda

Körsbärsträdet är ett resultat av pappas ständiga trädgårdsexperiment, "hmmm, om jag planterar en kärna av mango här, kanske det växer ett träd?"
Min pappa var ingen utbildad trädgårdsmästare utan en nyfiken man som vågade prova saker, inom alla områden.Han byggde murar, planterade växter, byggde hus och målade....så ofta han hade tid och möjlighet.

Som fyrbarnsfar vid 31, två barn som 21 åring jobbade han alltid, det skulle aldrig fattas hans barn någonting.
Det var naturligtvis ett resultat av att han som faderslös på trettiotalet hade det oerhört fattigt.
Driften att få måla tavlor var trots allt så stark att han vid lediga stunder målade och skapade, på alla sätt.
Pappa uppmuntrade alltid oss fyra flickor att följa vår inre röst, att göra det vi vill, att inte vara rädda för någon eller något, att veta vårt värde. "Vi är alla lika bruna i arschlet" var hans paroll som följt mig i livet.

Som man sår får man skörda

Känner stor tacksamhet över pappa och mamma, naturen som ger mig så mycket och alla mina fina människor runt omkring mig.
Nu ska jag planera in bärplockning i min kalender, precis som jag planerar in kundbesök, ett glas vin med vänner eller bilbesiktning.
Jag ska skörda de gåvor som någon annan har sått.

Ha en fin och kärleksfull dag,och var medveten om, att som du sår får du skörda, oavsett om det är grödor, vänskap eller kärlek

Tack moder jord

Snabba ryck

Visst är det så att vi är i ständig förändring, att vi påverkas av händelser och människor omkring oss?

Blev väldigt medveten om det när jag satte mig bakom ratten på min bil, nu på morgonen.
Efter att i tre veckors tid suttit vid sidan om en racerförare som med stor säkerhet och blixtsnabb reaktionsförmåga, kört 600 mil utan någon större incedent, märkte jag att min bilkörning har förändrats (om det är till det bättre kan man nog diskutera)
Som en slimmad ål åkte jag zic zac mellan bilarna, foten på gaspedalen levde sitt eget liv och jag ville gärna öka på, vråla jiiiiihaoooo och låta vinden strömma i mitt hår!
Då vill jag förtydliga att jag alltid åker lagligt men herregud, jag har vant mig vid att då och då ligga i 200 km i timmen, så herregud vad tung foten blir.
Vid rödljusen visste ingen av bilarna runt om, att nu är det tävling, dragracing, så vid övergången från gult till grönt, wroooom....., först ut en blå Reunalt Laguna, vid varje lyse:)
Nåväl, nu är det väl så att prestandan kanske inte kan jämföras med en Corvette, men jag vann varje lopp i alla fall!

För att lugna er alla tror jag att det bara tar ett par dagar innan jag trappat ner och blir som vanligt igen!

Ha en fin dag i solskenet allihop!!!

Ord till kvällen

Det var hon som med sin ömhet och sin glädje till sist hade fått honom att finna en ny mening med livet Brida Paulo Coelho

Lite om måste

Söndagsstämningen infaller sig inte riktigt eftersom det har samlats en hel del måsten under tiden jag varit borta.
Måste är nog det ord jag tycker sämst om av alla ord, tätt följt av shoppa.
När något måste göras, är det som regel något som man inte gör med största glädje, utan just därför att man måste. Det man gör med glädje blir ju aldrig ett måste, om ni förstår vad jag menar.
Mitt andra avskyord är shopping.
En del av er som följt min blogg vet att ämnet berör mig starkt.

Känner rent av äckel över den materialism som råder.
Utan att på något sätt blanda in någon som helst politiskt vinkling eller partipolitisk synpunkt, tar jag avstånd från att köpa för köpandes skull.
Jag älskar verkligen att resa, men skulle någon bjuda med mig på en "shoppingresa" till New York skulle jag tacka nej, däremot
skulle jag tacka ja om det var en kulturresa.
Ett besök på Ullared skulle kännas som ett spöstraff.
Naturligtvis är det inte vitt eller svart, jag
tycker det är mysigt att gå in i små lokala
butiker, titta på hantverk, ja även besöka
skoaffärer, men jag köper sällan nåt.
Nej nu ljuger jag, jag handlar visst mycket
men då är det goda ostar, fina frukter och gott vin av hög kvalitet.
Faktum är att kvalitet är det enda jag vill ha.
Kvalitet på kläder, skor, mat, relationer, kärlek, ja allt, annars får det vara.
Då har priset ingen större roll, viktigast är just kvalitén.
Så därför ska jag nu gå ut i trädgårdslandet och gräva upp ett stånd potatis, koka med egen dill och göra en sallad av egna grönsaker.
En klick äkta smör och simsalabim, en lyxmiddag!!!!

Smaklig spis alla fina!

Var är jag?

Vaknade tidigt, redan strax innan fyra. Efter tre veckor på resa, med stopp en natt på varje ställe (undantaget Italien med tre nätter) visste jag inte var jag. Nu är jag ju visserligen en människa som känner mig hemma överallt, nästan. Där jag är för stunden, sedan om det är hotel, på besök hos en vän eller i mitt lilla hus, bor jag, just då. Har aldrig haft problem med att sovs på soffan, extrasängen eller på en madrass på golvet där jag för tillfället har mitt natthärbärge Huvudsaken är att det är rent. En av min bästa vänner som precis flyttat till Ystad vet detta eftersom hon är likadan. Vi har en tyst överenskommelse om att vi alltid har nattlogi hos varandra, oavsett när. Så när jag och min vän kom på besök sa hon genast "och här har jag bäddat till er, om ni vill, vi ska själva åka till Lund, men ni reder er väl själva?" Nu blev det inte så men huvudsaken är att vi båda så självklart öppnar våra hem för den som behöver, och Marie är inte den enda. Anette, Rosita, Christina, Maria, Bino, ja listan kan fortsätta över de fantastiska vänner jag har som alltid har en sovplats över. Självklart gäller samma sak från min sida, skulle aldrig säga att det inte finns plats, aldrig i livet! Dessutom är det ju så roligt att göra det lilla extra, förbereda gästrummet med något som den kommande gästen är intresserad av, en tidning, lite färska blommor, något att dricka till natten, en ren handduk och kanske något litet gott att äta. Tesen som jag ofta återkommer till, om att en öppen hand får mycket, en sluten hand får ingenting, är verkligen sann! Men som sagt nu vaknade jag i den Svenska skärgården, lycklig över att fått uppleva en fantastisk resa tillsammans med en fin människa som liksom jag vill leva medan livet pågår. Som inser att livet inte är ett genrep. En som liksom jag, är vuxen nog att ta ansvar för sitt eget liv och delar grundsynen om att det bara är vi själva som är kaptener på vår egen skuta. En som är modig och mogen nog att våga följa sitt eget hjärta även om det är skrämmande. För det vet vi ju alla, endast döda laxar simmar medströms.... Är så glad och tacksam över att våra vägar har korsats och ser fram mot kommande äventyr! Önskar er alla en fin, vacker och skön söndag! Får faktiskt lite hjärtklappning av längtan att få träffa mina fina vänner, nu när jag varit borta så länge.

Fosterlandet

Då är vi på svensk mark igen! Efter att ha lämnat hotellet gav vi oss åter igen in till staden. En lunch bestående av smörrebröd, öl och den"lille" i Nyhavn fick avsluta Thelmas resa på kontinenten. När vi kom över bron och rullade in på Skånes mark, styrde vi kosan mot Ystad. Av en ren slump bodde såväl mina som min väns vänner, ett stenkast från varandra, världen är bra liten! Så nu har vi fikat och pratat i ett par timmar, med fin havsutsikt på bägge ställen. Kvällen nalkas och när jag tittar upp från mobilen ser jag skylten Markaryd passera. Det blir nog en natt till på hotel, någonstans i Sverige. Ciao

tivoli

Efter besök på Auswitz åkte vi vidare för att hitta ett sovställe och efter ett par felåkningar hittade vi ett ställe som var rent och fint. Vi var rätt tagna bägge två och somnade snabbt. När det dagades åkte vi så snabbt vi kunde genom Polen som kändes grått, grått.... Väl framme i Köpenhamn tog vi in på hotel, duschade och gav oss iväg till tivolit, där vi kastade pil, tog lotter och åt mat. Nu ligger vi på17 våningen, med en strålande Utsikt över Köpenhamn Godnatt alla fina!

Resan fortsätter

Hej igen mina vänner. Nej jag trampar inte svensk mark, men blev så rörd av några av er hört av er och så gärna vill fortsätta att följa min resa, tack för påminnelsen om att delad glädje är dubbel glädje! Efter sista inlägget var vi på besök på Örnnästet, Hitlers sommarresident. Fascinerande utsikt över alla alptoppar och samtidigt en påminnelse om hans storhetsvansinne, vilken byggnation! Ganska omtumlade summerade vi Salzburg med omnejd, att vi nu sett två historiska platser, ovan nämnda och en guidning runt I staden inriktad på Mozart. Vi avslutade i hans barndomshem som numer är museum. Vad som hände sedan med mitt glömda pass är en historia för sig, som trots allt resulterade i att jag fick det åter, som tur är! Så igår var det då dags att se det underbara Wien.... Visst var byggnaderna fina och visst känns det tydligt att Strauss och Mozarts själar svävar över staden, men njae.... Under vår Hop on Hopp of tur med turistbuss var kyrkan där Mozart gifte sig det som fastnade mest. I övrigt kändes staden ganska nedgången, så lunchen blev sushi i tunnlarna under staden, men det var en upplevelse även det! Nu har vi vaknat upp på ett hotel i Polen som är ett av de finare vi bott på men det billigaste. Gårdagens trerätters middag i går blev verkligen ett bevis på att det fortfarande är billigt här. Trerätters middag med dryck för två personer, ca 250 kronor! Nu ligger jag och samlar kraft inför nästa avbockning på min lista över saker jag vill ha sett eller upplevt i livet. Den här gången är förberedelsen mer meditativ och allvarsam då jag vet att kommande besök kommer att påverka mig för resten av mitt liv, Auswitch Ha en fin dag

På återseende

Är nu i Salzburg och ska se på alla fina saker.
Efter det börjar vi så sakteliga åka mot Stockholm. Under den återstående resans gång ger jag hjärnan semester så nästa inlägg kommer då jag återigen trampar i den svenska myllan!

Ha det så fint till dess, ni är alla med mig!

Till alla sopor

Vaknar upp till en ganska sval morgon i Italien. Det är stor skillnad från igår då det var 36 grader och vinden som blåste i vårt hår var lika varm.
Vi svenskar brukar ju alltid säga att vi aldrig får klaga över värmen, eftersom det är så få månader om året som vi har värme, och jag klagar inte nu heller. Men i går påverkade värmen onekligen oss ordentligt.
Svetten rann, solen brände rakt ner på våra skallar och hur snabbt vi än åkte, kändes vinden mest som en jättestor fön med varm luft.
Till slut cabbade vi upp ( haha, känner migverkligen som en raggarbrud när jag skriver så) ja, vi satte på taket på bilen för att skydda oss från värmen. Det trodde jag väl aldrig att vi skulle göra!

Nu kommer jag då in på en frågeställning som jag tror vi alla haft, vilket sätt är lindrigast att dö på? Att frysa ihjäl eller brännas, torka ihjäl?
Själv har jag nog valt det förstnämnda, ligga i en snödriva och huttra för att sedan sakta, domna bort.....eller?
Hörde för många år sedan på vetandets värld i P1, att många lik som hittats utefter bergen som de försökt bestiga har kraftiga magsår, som av stress.
Hmmm, är det så att när insikten slår en, i storm på 3000 meters höjd,
Shit! Jag kommer inte klara att komma till toppen, jag kommer att dö som en nolla som inte klarat denna världsförändrande händelse att bestiga en gigantisk marängtopp, att det kanske varit bättre att åka till Afrika och bygga ett barnhem!

För så fungerar jag, och nu kanske jag trampar många på tårna, att jag imponeras inte ett dyft av den sortens bedrifter, som kostar miljontals kronor. Sponsorpengar som skulle kunna användas till mycket mer riktiga, sanna hjältemod, som att bygga barnhem, skolor eller jobba för världens fred.
Kanske hänger det även i hop att jag aldrig varit en tävlingsmänniska, är tex helt ointresserad av sport utom när det varit mina egna fina barn som tävlat, då har jag hejat.....tills det inte blir för stor skillnad i poäng, då har hejandet övergått till motståndaren. För det är så sorgligt att se hur ledsen den andra/ andra laget blir,när skillnaden blir för stor.
Haha, utklassning hör jag vargarna runt omkring mig skrika, helt blinda inför tårarna som rullar ner för kinderna på det förlorade lagets kinder....
Men alla är vi olika och tur är väl det!

Nu till hotellets frukostbuffe, mums filibabba!
Kram allihopa även du som känner dig som en sopa, fastän du inte är det!!!!!

Thelma

Minns när jag tågluffade som sjutton-artonåring. Resan var inte speciellt planerad utan tåget från Stockholm till Köpenhamn var bara starten på resan.
Min och min väns resa genom Europa går till på ungefär samma sätt.
Vissa delar är planerade men i stort sett åker vi dit vi har lust.
Hittills har vi åkt genom Danmark, Tyskland, Belgien, Frankrike, Sweitz och Italien. Vi har gjort stopp i städer som Sylt, Hamburg, Paris, Losne, Venedig, Quincinella och idag Pisa. Vi har tältat vid Gardasjön och bott på fina hotell lite överallt.
Är så tacksam över att ha fina vänner som bor lite överallt i Europa.
Gästfriheten har varit stor när vi fått såväl sovplats som middag hos kära vännerna.
I kväll har vi avnjutit husets val av grillade läckerheter och sitter i den fantastiska lobbyn och delar med oss till er av våra upplevelser.
Jag måste erkänna att det är en enorm frihet att bila runt på det här sättet och dessutom i en Corvette cabriolet.
Trodde aldrig att jag skulle bry mig om vilket bilmärke som bilen har men tycker ärligt talat det är jättekul att sväva omkring i Thelma, som bilen har blivit döpt till.
I morgon sätter vi ut nästa kurs och ger oss iväg med vinden i vårt hår
Sov gott alla fina människohandel!

trött....

Har upplevt ännu en fantastisk dag i det italienska paradiset. Dagen har gått i lathetens och njutandets tecken, äta, sola, vila och bara koppla av, vilket är helt underbart och samtidigt rätt unikt för mig och min vän. Vi båda har alltid tusen järn i elden och ständigt föds nya idéer. När vi badar i poolen diskuterar vi konstruktioner gällande gjutning och mosaik. I hotelrummet ventilationssystem och golv. Vid matbordet, matens betydelse för hälsan. Det är faktiskt riktigt befriande att resa med en vän som Har samma dygnsrytm som jag själv. Vaknar vid 5-6 och börjar prata om livets hemligheter. Duschar och är tidigt i frukostmatsalen för att äta frukost som vi båda älskar. Baksidan om det nu är det, är att vi är kvällströtta. Vid 22 är vi slut som artister och längtar till bädden, så ikväll är det på gränsen..... Sov gott alla fina, i morgon blir det en utflykt till Pisa

Quincinella

Vilken fantastisk dag att vakna till.
Sedan resans start för tio dagar sedan har upplevelserna och kommande minnen staplats på varandra i en väldig fart.
Sex länder har passerats, umgänge med goda vänner i såväl storstad som småstad har gett goda skratt. Vi har varit riktiga turister med ryggsäck och kamera, samt nästan infödda på enkla tavernor.
Vi har druckit kaffe för 10 euro koppen och ätit tre rätters meny för samma kostnad.
Variation, glädje över gåvan att vara flexibel och därmed få uppleva oförväntade saker.
Hotellet vi bor på är som hämtat från en film med Sofia Loren, såååå italienskt!
Nu ska vi stanna på denna fantastiska plats vid havet några dagar och bara njuta.

Stor kram på er allihop!!!
Läsa, rita, promenera, bada och insupa allt det goda som livet ger.

Buongiorno

Godmorgon alla vackra människor!
Ska ut och upptäcka Venedig och njuta av allt och alla.
Ha en fin dag allihop!

Venedig

Vilken underbar dag!
När jag fyllde femtio år fick jag en resa till Venedig i present. Eftersom det ibland inte blir som man tänkt sig, blev resan inte av det året.
Nu, tre år sedan är det dags att bocka av även denna längtans resmål från listan.
Vi har druckit vårt livs dyraste kaffe på anrika café Lavena, med stråkorkester som underhållning. Ätit bläckfisk med skumpa och åkt gondol på kanalerna med sång från gondolföraren.
Visst är det mycket turister och visst är det trångt och varmt, men vad gör det?
Jag har fått se och uppleva Venedig, en dröm jag haft sedan jag var en liten böngrodd!
Tacktacktack!

Ha en fin fortsatt kväll alla fina!

Utkast: Jul. 16, 2012

Vaknar upp vid Gardasjön efter en natt där regnet knattrat mot tälttaket. Började fnittra hysteriskt över situationen att glida in på campingen i en Corvette för att sedan tryck ihop oss i ett tält, fint ska det va!! Haha

Vid frukosten i tavernan nere vid hamnen summerade vi resan, så som den varit
hitintills.
Konstaterade med förvåning att vi bara varit ute på äventyr i en vecka men upplevt mycket både på tu man hand och i goda vänners lag. Bara igår hann vi med tre länder.
Fascinationen över bergen, naturen och glädjen att få leva delas av både mig och min vän så när kvällen kommer har vi nästan träningsvärk i pratmusklerna, skrattmusklerna samt skavsår i öronen. Ojoj vilka nu läder vi har båda två:)
Det är rent otroligt att åka hundratals mil och knappt lyssna på radion utan bara på berättelser ur livet, den ena otroligare än den andra!
Men vi kan även njuta av tystnaden, titta ut över naturen med tårfyllda ögon och sucka, guuud så vackert!
Snart åker vi vidare med mina drömmars stad Venedig som mål!

Kram allihop

Paris

Morgon i Paris

Vaknar upp i ett grått Paris, men det är helt Ok. Dofterna ljuden och minnena från tidigare besök gör sig påminda. Tänk att det går att blunda, lyssna på gatuljuden och veta var man befinner sig. Bilarna, kanske en tunnelbana, ljudet från vågor osv. Förra året var jag här två gånger och en gång i Barcelona och jag älskar verkligen båda städerna. Barcelona med sin bohemiska grundton, tapasbarerna, strandpromenaderna, folkfesten som pågår överallt, la Rambla. Paris som med sin storhet och historia omfamnar mig, blir alltid lika hänförd över dess inverkan på mig. Cafeerna, Seine, alla museum och konst som finns överallt! Snart ska vi gå ner och äta den klassiska frukosten, croissanter, marmelad och kaffe, en frukost annorlunda den hemma, men helt rätt här. Sedan väntar staden med dess äventyr. Det ska bli så roligt att guida min vän i "mitt" Paris. Ha en fin dag oavsett om ni befinner er i Stockholm, på Ingarö, Kina eller Säffle. Alla platser har sina guldkorn och allt kan ses med nya ögon, bara man vill. Stor KRAM

Framme i Paris och det regnar även här.
Fick det röda rummet med utsikt över takåsarna och Eiffeltornet.
Känner mig så otroligt tacksam och ödmjuk att ha så fina vänner i Paris, som direkt ordnar boende på deras mysiga hotel.
Nu är vi tillbaks på hotellet efter middag hos raraste Ann och Henri. I morgon väntar en dag då jag ska visa vännen mitt Paris, som jag älskar.
Godnatt alla fina

Utkast: Jul. 12, 2012

Frukost, mums!
Hotellfrukost är det bästa som finns.
Nybakat bröd, ostar, äggröra, frukt....ja ni vet.
Mätt i magen ger vi oss iväg!
Kram

Go on......

Efter en dag med start i Sylt har vi fortsatt vårt äventyr i Europa. Ett stopp i Hamburg med besök i "glädjekvarteren", var fascinerande... Tyskarna är fantastiskt trevliga och allt har funkat perfekt. Mitt resesällskap och jag skrattar, pratar och lyssnar på musik, samtidigt som hastigheten ligger runt 130 till 150 km i snitt, i bland högre. Det låter vansinnigt men är tillåtet. Trots den snabba farten är jag konstigt nog inte det minsta rädd, utan känner mig mer som en kartläsare till en racerförare:) Hamnade så småningom på ett underbart ställe där vi nu ska sova. I morgon vidare mot...... Sov gott alla raringar!

Livet är ett äventyr

Befinner mig på en ö utanför Tyskland, känd för att vara nudistö. Om vädret blir lite varmare kan det bli en vandring vid havet som Gud skapade oss. Sedan är det bara att åka upp med bilen på tåget som för oss till fastlandet, för nästa anhalt Amsterdam. Fick tips av älskade vännen Ann om ett häftigt hotell som varit ett gammalt fängelse, tänker på Långholmen:) efter Amsterdam blir det nog Paris och hälsa på mina kära vänner, den som lever får se. Livet är ett äventyr! Ha en fin dag allihop, kram

Lucy Jordan. Ulla

At the age of thirty-seven she realised she'd never ride trough Paris in à sports car with the warm wind in her hair.....
Rätt text: vid 53 år ålder insåg hon att hon var på väg till Paris i en sportbil med vinden i sitt hår.

På väg

Vaknar upp på ett hotel i Småland, tror jag.
Skäms att erkänna det faktum att inom vissa områden är jag en riktig 08.
Trots att fina Jessica i Göteborg för många år sedan utbrast, vi pratade om dig och sa att Ulla kan inte vara en riktig Stockholmare, för hon är så trevlig!
Men jag ska erkänna, Stockholms gator kan jag utan och innan men Sveriges geografi....katastrof.
Hmmmm.... ligger Karlstad i Värmland eller Närke? Västergötland, Östergötland, Södergötland, Carin Götblad nej men oj, hon är ju inte ett landskap utan polischef, eller......
Njae riktigt så hemskt kanske det inte är, men nästan.
Nu fick jag precis veta att jag befinner mig i Småland eftersom Smålandsnytt är på TV

Nej, upp och hoppa, in i duschen och ner till en förhoppningsvis god hotellfrukost!

Snart är jag packad

Alla är vi olika som ni vet, när det gäller det här med att resa och förberedelser kring detta.

Vissa stryker klänningar, packar massvis med skor, har en stor bag med plats för sina skönhetsmedel.....jag är inte sån.

Nu vill jag verkligen förtydliga att jag inte lägger någon som helst värdering i, vilken personlighet man är. Men när det gäller just detta är jag nog mer en man, med risk att vara fördomsfull i mitt genustänk.
Jag har alltid bara handbagage, oavsett om jag är borta en helg eller en månad. (Jag vill genast påpeka att jag är väldigt noga med att bära rena kläder, men herregud tvättmöjligheter finns ju överallt)!
Och skulle det vara så att tiden är knapp, går det ypperligt att lägga de blöta , nytvättade kläderna i plastpåse och hänga upp vid nästa anhalt.
Skor är ju bra, ett par sandaler, ett par jogging och ett par lite finare, brukar väga högst 0.5 kg av de 8.5 eller 10 kg som handbagaget får väga. Något kg kanske mina penslar, block och färger väger som jag gärna vill ta med, så det finns massor med kg kvar:)
Schampo och sånt brykar finnas på hotellet, annars köper jag på plats, fönat håret har jag aldrig gjort i hela mitt liv, så nån sån apparat behöver jag inte släpa på.
Några problem med gränsen för vätska brukar det mao aldrig vara.

Nu är jag som sagt färdigpackad, det tog väl någon kvart, för snart bär det i väg.

Ha en underbar dag allihop!

Nyttan med kon

Nyttan med Kon

Kon är ett husdjur…Men den finns också utanför huset. Och den lever ofta på landet, men den kommer också in till staden, men bara när den ska dö. Men det bestämmer den inte själv.

Kon har sju sidor…Den översta sidan - Den nedersta sidan - Den främre sidan – Den bakre sidan – Den ena sidan – Den andra sidan – Och den invändiga sidan.

På den ena sidan sitter huvudet…Och det är för att hornen ska ha något att sitta fast på. Hornen är av horn och dom är bara till prydnad. Dom kan inte röra på sig, men det kan öronen. Dom sitter på sidan av hornen. Kon har två hål framme i huvudet. Dom kallas ko-ögon. Kons mun kallas mule. Det är nog för att den säger mu.

På den bakersta sidan sitter svansen…Den använder den för att jaga bort flugor med så att dom inte ramlar ned i mjölken och drunknar.

På den översta sidan – Och den ena sidan- Och den andra sidan, är det bara hår…Det heter ko-hår och har alltid samma färg som kon. Färgen på kon heter kulör.

Den nedersta sidan är den viktigaste för där hänger mjölken. Och när mjölkerskan öppnar kranarna så rinner mjölken ut. När det åskar så blir mjölken sur…men hur den blir det har jag inte lärt mig ännu.

Kon har fyra ben…Dom heter ko-ben. Dom kan också användas till att dra ut spikar med.

Kon äter inte så mycket, men när den gör det äter den alltid två gånger.

Dom feta korna ger helmjölk. När kon är dålig i magen ger den ost. I osten är det hål. Men hur den gör hålen har jag inte heller lärt mig ännu.

Kon har gott luktsinne…Vi kan känna lukten av den på långt håll. Kons valpar heter kalvar. Kalvens pappa heter tjur, och det gör kons man också.

Tjuren ger inte mjölk och är därför inte ett däggdjur.

Den som kommer och hämtar kon när den blir gammal heter ko-fångare.

Den sitter ofta framme på bilar. Så blir kon slaktad, man häller mjölken i tetror som vi kan köpa i affären. Kons fyra ben skickas till snickaren. Det kallas återanvändning.Som man kan se är kon ett nyttigt djur. Och därför gillar jag kon väldigt mycket.

Den här uppsatsen lästes upp på RIX FM radiokanal. De har sedan blivit fullständigt nedringda.

Uppsatsen är skriven av en okänd mellanstadieelev i vårt land.

Lärarens kommentar. Jag har aldrig läst något liknande!

I morgon är det en annan dag

Tankar om svett en tidig söndagsmorgon.

Var på bröllopsfest vid Riala i går. Fint dekorerade partytält på fotbollsplanen och möjlighet till övernattning i de uppsatta tälten. Underbart god vegetarisk buffé och fina människor, allt frid och fröjd.......
Brrrrr....mygganfall från alla håll i den tropiska sommarkvällen, för det både kändes och syntes, att det var de svenska tropikerna vi befann oss i. Luftfuktigheten måste
nära på varit 100% (som jag läst att det varit på Gotland).
Det var som vi alla, oavsett kön och ålder, hade förvandlats till ett sällskap kvinnor mitt inne i det värsta, kollektiva klimakterium.

Dyngsura skjortryggar, stora ringar under de armarna på de fina sommarklänningarna och
svettpärlor på allas pannor och näsor.
Solidariskt svettande, skulle man kunna säga.
Hemkommen fortsatte känslan att vara på expedition i Asien.
Blöta lakan, känslan av att det inte spelar någon roll om fönstret är öppet eller stängt, det är lika varmt ändå.

Ligger i sängen och skriver, ska nog stanni i den en stund till......zzzzzzzzzz

Tankar i regn en tidig lördagsmorgon

Hör smattrandet av regn på taket, klockan är 4 och jag har inte somnat ännu. Tankarna snurrar i huvudet.... I morgon är en ny dag, med jobb först, sedan fest, bröllopsfest närmare bestämt. Giftermålet skedde redan i maj i högsta hemlighet, men idag är det fest! Paret är varma, kärleksfulla och enormt fina, ärliga, riktiga människor så jag är övertygad om att de har många lyckliga år framför sig! Till Oscar och Arlene, en dikt av Karl Asplund Redan ljusnar julinatten. Redan klarnar himlen rött. Nyss min älskade har somnat vid min sida trygg och trött. Redan vaknar fågelsången. Sakta sjunga pulsens slag. Varm och klar i hjärtat vaknar livets långa lyckodag.

Anti -Jante

Godmorgon alla rara!

Sitter vid skrivbordet, har en del att göra innan äventyret tar vid på måndag.
Tittar på en del av de lappar jag har runt omkring mig, som jag fått av fina människor i min omgivning, och konstaterar att texterna bara är till glädje. Roliga, eftertänksamma och kärleksfulla, ja rent utav rena egotrippen.

Blir varm och tänker genast att det här vill jag dela med mig ut av, men då dyker en stor, svart och skabbig fågel av okänd art helt plötsligt upp över mitt huvud, flyger, cirklar runt och väser hotfullt:

"Vem tror du att du är, har du sånt enormt bekräftelsebehov att du måste visa alla, kända som okända att du har människor som tycker om dig, eller upplevelser som du kan skryta om, MOAHAHAHA.......
Tänker först tillåta hen att få mig att vissna...men....(som han engelsmannen i Let´s dance säger)

Nej, Tvi, Tvi, Tvi!!!
Jag struntar i alla avundsjuka, små förkrympta människor som vill förminska alla som har driften att uttrycka sig. VI är många konstnärer, författare, musiker m.m som vill dela med oss av våra upplevelser oavsett uttrycksform, krönika, tavla, låt, blogg eller dans.
Så fruktansvärt tråkigt det skulle bli om ex.Ernst Billgren skulle tänka, hmmmm vad ska folk tro om mina änder jag målar, eller Laleh hmmmmm, tänk om människor tror att jag vill verka djup för att vara intressant.
Att vi människor hela tiden skulle vara misstänksamma, paranoida och tro ont om alla.

Konstnärlig frihet och grundsynen om att delad glädje är dubbel glädje, är det enda alternativet i min livssyn.

Såååå..... MIna Damer och Herrar!!!
Varsågoda, här kommer en rejäl Anti-Jante dusch så här på morgonkulan!

"Motivering: I ljus och mörker kan en låga alltid brinna, du är aldrig svår att finna. Du är inspiratör och gaspedal, även om omgivningen ibland är trött och sval.
Ibland är din humor svart och snuskig men vi finner den oftast väldigt lustig. Alltid ge och sällan ta, du är riktigt bra att ha!"
Årets Ljuspunkt = Ulla

Många, många gånger uttryckte Eva sin glädje och förtjusning över trädgården här. Vid varje promenad gladdes och förundrades hon över blommor, buskar, träd och anläggningen. När hon fick tillfälle att också prata med Dig blev det särskilt roligt.
Tack

Du är en sådan vän som alla vill ha, älskar dig

Hej Ulla
Jag har gjort ett dagsverke i trädgården, bl.a friserat grässvålen.
Fridfull midsommar önskar Riddaren av de tomma bägarna

Till Ulla (utklipp från tidning)
Rörigt skrivbord bra tecken
JOBBET Var stolt över att du är rörig. Sannolikt är du då en kreativ och flexibel person som tjänar mer än dina ordentliga vänner. Att organisera, kategorisera och planera tar mycket tid och kan kosta mer än det smakar.

Du är bäst

Ja det sista gäller inte bara mig utan er allihop, just du är alla bäst på att vara just du!!!
Dela med dig om dina upplevelser som vi människor har gjort i tusentals år.

Önskar Dig en Kreativ, Kärleksfull, Insiktsfull och varm fredag

Ögat ser vad de vill

Igår var jag på Fåfängan med en kär vän. Eftersom hen är drabbad av svår sjukdom och därmed innehavare av handikapptillstånd kunde vi köra nästan ända upp. Jag parkerade bilen och långsamt vandrade vi den sista biten upp.
Ett äldre par parkerade en bit därifrån, även de med tillstånd.
De hade missat att även vi stod på en handikappruta och kvinnan kommenterade min väns långsamma, tunga steg, lite klämkäckt
"Ja det är jobbigt att gå hela vägen upp, vi har tur att vara lite handikappade så vi kan göra ända upp!"
Jag och vännen tittade på varandra, men sa ingenting, Kanske hen tyckte det var skönt att vara "normal, frisk" i andras ögon.
Vad som slog mig då, var det uppbara att vi alla bedömer situationen som vi ser den, fast det kanske inte alls stämmer.
Att sanningen kan vara något helt annat.

Nöjda satt vi sedan och njöt av utsikten, fascinerades av de gigantiska kryssningsfartygen och vände våra ansikten mot solen, livgivaren.
Idag har det varit trädgårdscafé på sommarvis, dvs inget föredrag, inget tema, utan bara lust, höns, musik och värme. Värme i både luft och hjärta.
Sov gott alla människobarn

Ps.Dröm om alla smultron som börjar mogna, och hur fint dom radas på grässtrået, kram

Att följa hjärtats röst

Ibland är det så att hjärtat och hjärnan inte riktigt samarbetar, åtminstone hos mig.

Jag som är en 53 årig, vuxen, mogen och ansvarsfull kvinna, bör ju ta alla beslut efter ett trepartsmöte, hjärnan, hjärnan och jag.
Men allt som oftast, för varje dag som går, har jag märkt att jag bara blir informerad vad som kommer ske, att organen har sitt eget liv.
Kanske innebar tatueringen, stigmatiseringen på min fot detta.
Que sera, sera...att våga släppa taget, fullkomligen och på alla sätt.

Att hjärtat informerar mig och hjärnan om hur livets riktning blir
Att vi bara får gilla läget, eftersom hjärtats styrka övervinner oss båda med en urkraft utan dess like.

Att jag dessutom inser, att alla beslut/val grundade på något annat än hjärtat, alltid kommer vara de beslut jag kommer ångra i resten av mitt liv.

För att man skall kunna flyga
måste skalet klyvas
och  den ömtåliga kroppen
blottas

För att man ska kunna flyga
måste man gå högt upp på strået
fastän det böjer sig
och svindeln  kommer

För att man ska kunna flyga
måste modet vara
aningen större än rädslan
och en gynnsam vind råda

När förändringens vind blåser bygger en del vindskydd medan andra bygger väderkvarnar...

Margareta Ekström

Sakta vi gå genom stan...

Stockholm i sommarskrud...
Idag har jag varit turist i min egen stad tillsammans med en av sönerna.
Först promenad från Observatoriegatan, Drottninggatan fram till Kungsan där vi åt lunch, Sedan promenad ut efter Strandvägen till Djurgården och Skansen.
Vi njöt av solen och alla fina djur, trots mängden av turister som var precis som oss, nyfikna.

Att det är semester för många känns verkligen på takten, lunken. Det är precis som varvtalet i våra liv halveras då vi har semester och den underbara värmen sveper in oss.
Och kära vänner, det är bara början på sommaren!

Njut av varje dag med alla dina sinnen, även vansinnet om det behövs:)

Godnatt världen!

LLFUFD

Sol, vind och vatten är det bästa som jag vet, sjöng fine Ted Gärdestad, och jag håller med honom.
Måsar, glass, sill, uteserveringar, salta bad i havet, uppfriskande bad i sötvattenssjön,
Samtal långt in på natten i goda vänners lag, till doften av myggspiralen.
Allt detta hör sommaren till och tanken att åka utomlands under den svenska sommaren, är mig väldigt avlägsen. Men ändå ska jag göra det eftersom äventyret väntar och jag ser fram mot att bocka av ännu en upplevelse på LLFUFD listan (levalivetfulltutförverkligadrömmar)
Fortsättning följer......

Kramar om er allihop!!!

Hämnden är ljuv

Upptäckte till min glädje att mina vänner fladdermössen fortfarande bor under taket till mitt lilla hus. Samma bajs, eller spillning (kanske det heter när det gäller djur) som för ett år sedan fick mig att tro att mitt hus blivit musbostad, gör mig i dag glad och lycklig. Små svarta korvar på fönsterblecket är ett tydligt bevis på att fladdermössen bor kvar. Förra året var jag övertygad om att det var möss och sprutade in insektsspray i springan under taket, för att skrämma bort dem. Inte för att det gjorde något egentligen, att ha dem som gäster men efter goda råd gällande en mus i bilen, insåg jag att de kunde göra skada. Musen som bodde i min Reanult, som husbil, kändes som min sambo. Jag brukade köpa nötter och frukt som jag la i sätet på kvällen, och på morgonen var det borta. Glädjes vid tanken om att den lilla krabaten var mätt och belåten tills jag berättade om min fyrbenta vän för min tvåbente vän........ -Är du inte klok? Musen kan ju gnaga sönder sladdar och sabba elen!!!!! Informerade vännen mig om. Oj då.... Jag kände mig som en skurk då jag med omedelbar verkan förvandlade musens trivsamma B and B till ett simpelt vandrarhem där inte frukost ingår. Dagarna gick och då och då såg jag, i ögonvrån, min lilla vän rusa förbi över sätena, snabbt som ögat, kände mig verkligen usel. Tiden läker alla sår och musens existens bleknade bort. En dag fick jag för mig att städa bilen, riktigt ordentligt. Öppnade alla dörrar, tog ut mattor, vände på sätena....... Under baksätet låg en liten mumifierad mus i ett hav av skumgummi eftersom nästan hela sätet var uppätet. Jag kunde inte ens bli arg eftersom det glasklart att här handlade det enbart om hämnd, kände mig tom skyldig. Så när jag sprayade in i springan under taket och det raglade ut en hostande fladdermus blev jag jätteglad! Som ni kanske vet äter de mygg och inte sladdar!!!! Ha en fin söndag allesammans!

Industrisemestern

Så då är juni slut och den riktiga sommarmånaden juli är här, månaden som tidigare kallades för industrisemestern. Allt gick på sparlåga, myndigheter, butiker m.m, Sverige stod stilla. Övergången mellan juni och juli i år, blev en trevlig kväll med mina russikompisar. Som varje gång vi ses har vi pratat och pratat under tiden timmarna går. Nu har vi alla krupit till kojs och ska sova gott! Önskar er en god natt