🌿

De nitiska vakterna lĂ„ter bilen rulla in pĂ„ kyrkogĂ„rden som om vi vore VIP gĂ€ster. Jag förstĂ„r verkligen att de mĂ„ste vara hĂ„rda en dag som denna dĂ„ tusentals och Ă„ter tusentals mĂ€nniskor besöker sina Ă€lskade slĂ€kt och vĂ€nners sista viloplats. StĂ€mningen kĂ€nns vĂ€rdig pĂ„ alla sĂ€tt och jag kĂ€nner starkt den kollektiva sorgen som vi alla delar, men ocksĂ„ tacksamheten att fĂ„tt haft vĂ„ra kĂ€ra i livet och att sjĂ€lva fĂ„ vara kvar en stund till. Min Ă€lskade syster kĂ€mpar med tunga steg uppför den branta backen, hĂ€ngandes pĂ„ sin rollator och "tack vare" sin svĂ„righet att gĂ„, har vi likt fĂ€rdtjĂ€nst fĂ„tt Ă„ka Ă€nda fram till gĂ„ngen som leder upp till minneslunden. HalvvĂ€gs upp sĂ€tter hon sig pĂ„ bĂ€nken för att vila och fattar mina hĂ€nder" Ulla, min Ă€lskade lillasyster, jag orkar inte gĂ„ Ă€nda upp, jag stannar hĂ€r" Med vetskapen om att hon Ă€r trygg med Roffe som sĂ€llskap bestiger jag krönet pĂ„ sorgens berg dĂ€r ljusen tĂ€vlar i antal med stjĂ€rnorna. Vid tallarna tĂ€nder jag ljus för alla mina kĂ€ra och Lena fĂ„r ett eget turkost ljus. PĂ„ vĂ€gen tillbaks betraktar jag alla dessa mĂ€nniskor som likasom mig förlorat mĂ„nga av de man Ă€lskat och nĂ€r vĂ„ra blickar möts Ă€r det i samförstĂ„nd, vi vet hur det kĂ€nns ❀ TĂ€nker att alla vi som samlats hĂ€r ocksĂ„ kommer att tillhöra de  som Ă€ndrat tempus frĂ„n att leva till att ha levt. Kanske inte idag eller i morgon, men nĂ„gon gĂ„ng. NĂ€r vi slĂ€pper av Inger hemma sĂ„ kramar hon mig och sĂ€ger  " Nu lillasyster Ă€r det bara vi kvar" Ja, visst Ă€r kĂ€nslan av att vara Ă€ldst i slĂ€kten konstig men sĂ„ Ă€r det och jag Ă€r tacksam att fĂ„ vara med ett tag till♄ (null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)



Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0