Mot ljuset🌿

Mot ljuset och framtiden☀ Jag har hela livet betraktat och Ă€ven beskrivit mig sjĂ€lv som en arbetshĂ€st, en Nordsvensk mĂ€rr eller ett Ardennersto. NĂ€r livet av olika skĂ€l varit svĂ„rt eller smĂ€rtsamt har jag liksom andra ston stretat framĂ„t, med nedböjt huvud och alla sjĂ€lsliga muskler hĂ„rt spĂ€nda satt den ena hoven före den andra, framĂ„t, sakta men sĂ€kert.
Ibland har det varit som att vandra i snöstorm med isande vindar i snödjup som nÄr upp till manken, ibland i hetta och törst, framÄt, ett steg i taget.
Alla har vi vĂ„rt bagage med och ibland blir jag trött och hĂ„lögd nĂ€r jag lĂ€ser mĂ€nniskors sjĂ€lvutlĂ€mnande texter frĂ„n barndomen och framĂ„t. PĂ„ ett plan förstĂ„r jag till fullo, det terapeutiska behovet av sjĂ€lslig lĂ€kning, lĂ€ngtan efter uppmĂ€rksamhet och bekrĂ€ftelse eller  kanske störst av allt, lĂ€ngtan efter upprĂ€ttelse och förstĂ„else för att vi blivit de vi Ă€r, pĂ„ gott och ont. 
TÀnker samtidigt pÄ alla underbara berÀttelser jag tagit del av genom litteraturens vÀrld och nu, med dagens teknik, alla generösa texter, bÄde sorgliga och roliga som nÄgon tagit sig modet att dela med oss andra.
Jag slĂ„ss Ă€ven sjĂ€lv med mina tankar pĂ„ vad som Ă€r skĂ€let att jag snart filat fĂ€rdigt pĂ„ smĂ€rtsamma men Ă€ven glĂ€djerika texter om min slĂ€kt och familjs öden. Kanske Ă€r det mina vĂ€nner som med omtanke "tjatat" fĂ€rdigt, kanske Ă€ven jag lĂ€ngtar efter lugn, eller kanske det helt enkelt Ă€r sĂ„ simpelt att nu Ă€r det dags att damma av den gamla mĂ€rren och vandra mot nya vĂ€gar. 
Tittar pÄ mig sjÀlv i spegeln och framför mig ser jag en Äldrande islandshÀst, manen Àr yvigt grÄ, ögon som bÄde Àr sorgsna men glittrar dÄ det spritter till i hjÀrtat och det ska gudarna veta att det gör.
KĂ€nner sĂ„n enorm glĂ€dje och tacksamhet över mina Ă€lskade barn, Vida barnbarnet, Ă€lskade vĂ€nner och kĂ€rleken som jag Ă€r övertygad finns för oss alla ♄Det ska vara gott att leva (null)



Kommentarer


Kommentera inlÀgget hÀr:


Namn:
Kom ihÄg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0