Ordspråkets kraft 🌿

Tänk så många sanningar som ligger bakom ordspråken vi har med oss i livet. Några har följt med oss sedan barndomen medan andra hakar på längs livets gång. Jag undrar vem personerna bakom var, vem var först med att säga "att inte gå över ån efter vatten", " grönare gräs på andra sidan"
och andra klokheter.
Igår var der fler av ordspråken som kom till nytta " i nöden prövas vännen" " den som gapar efter mycket missar ofta hela stycket","som man bäddar får man ligga", "Sila mygg men svälja kameler" där ursprunget för ovanlighetens skull är tydligt från Bibeln (Matt 23:24) 
Sen finns det nyare, med fokus på humor som Jonas Gardell som tycker det är "bättre att ha en finne i röven " osv
Men som sagt, igår var orden " tiden går fort då man har roligt" verkligen sanna, för i samtalet med vännen blev livet med all säkerhet längre, för många goda skratt blev det.
Att alla känner apan, men apan känner ingen blev tydligt då vissa personer tydligen kände mig och som jag inte har en aning om vilka de var. Men då såg jag det som att en främling är en vän som jag ännu inte lärt att känna.
Och så fortsatte samtalet om allt och ingenting och känslan att delad glädje är dubbel glädje var något jag själv hade kunnat hitta på om det inte redan funnits.
När jag la ifrån mig telefonen kändes det varmt i hjärtat och saknaden kom direkt. Partir, c'est mourir un peu... mais mourir, c'est partir beaucoup.
Att skiljas är att dö en smula" om än även bara för ett dygn
Idag ska jag fokusera på det viktiga och positiva, på alla sätt och inte ägna tid åt att kasta pärlor åt svin
Matteusevangeliet 7:6
Önskar oss alla, med undantag av en enda person "som man sår får man skörda" "synden straffar sig själv"en strålande fin dag



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0