Ja se det snöar

Tittar ut genom fönstret och blir glad. Jo faktiskt. 
Så länge jag kan minnas har familjen åkt till varmare länder 2-3 veckor strax efter jul och under de senaste åren har jag antingen varit utomlands 3-4 månader eller så har vintrarna varit milda och snöfattiga. 
Även om jag forfarande tycker vintern i sig är för lång, vill jag ha vinter när det är vinter.
Så småningom kan jag tänka mig att tillbringa kanske 4-6 veckor efter jul i Medelhavet men december får gärna vara vit. Det blir liksom mysigare då och nu när jag ska få barnbarn får ju firandet en ny innebörd, det är ju barnens högtid och det måste vara häftigt att få dela den med dem.
I februari börjar ju den gröna säsongen, åtminstone förberedelserna med att sätta frö, förbereda odlingar, planera för kommande gröda, ja helt enkelt längtan efter våren. 
Kanske det är just längtan och skillnaden på årets månader som får mig att älska årstidsvariationen, kanske än mer nu när jag blir äldre.
Tänk att ta en promenad i ett gnistrande vitt vinterlandskap där snön knarrar under fötterna. (Lärde mig av en granne vars dotter var meteorolog att knarrgränsen är -7 grader). Att fika i Hagaparken efter en stund i gott sällskap där det goda samtalet lämnar ett leende på läpparna flera dagar efteråt, där kaffet i termosen slår alla caféer i världen och mackan med stekt ägg är värd en stjärna i guide Michelin. 
Tänk att komma hem efter 3-4 veckor i ex Italien, Grekland eller Spanien och få uppleva takdroppet från istapparna när man sitter mot trappan till kolonistugan, en solig marsdag. 
Att märka hur dagarna blir fler minuter längre varje dag och vakna till fågelkvitter. 
Därför vill jag dela med mig av lite information om snön, hämtat från Wikipedia och då vet ni mina nyfikna vänner att evidensen får ni söka själva, men trevlig läsning är det i alla fall tycker jag.
Önskar er en särdeles fin måndag🌿
"Det är inte farligt att äta vit och ren snö om man har rena händer. Påståendet att snö kan innehålla maskar är en myt eftersom maskar och larver inte skulle klara kylan. Eventuella bakterier och maskar kommer från orena händer.

Snö är en förutsättning för många vintersporter som längdskidåkningkälkåkning och utförsåkning samt barnlekar.  Den kan användas till snöskulpturer , snögubbar  och snöbollar . Av ett antal snöbollar kan man göra en snölykta , och med snöbollar kan man starta ett snöbollskrig . Vådakast har krossat mången fönsterruta. Snöänglar  bildas om en person ligger på rygg över nyfallen snö och flaxar med armar och ben.

De isolerande egenskaper snön har utnyttjas i bivacker och iglooer. I vissa områden finns ishus där snön bevaras efter vår-tö, att användas för kylning av mat eller av medicinska skäl. Packad snö och från en sjö med issåguppsågad is sparades förr i Sverige och många andra länder under halm eller sågspån, en isstack, för att användas som kylelement under sommaren, men detta bruk har förlorat sin betydelse sedan kyl- och frysskåp har utvecklats"




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0