Kvinnodagen

Idag är det internationella kvinnodagen och det är egentligen bedrövligt att det behöver finnas en sån. Eller kanske tvärtom, att vi ser det som en dag att fira kvinnan liksom vi kan ha en dag och fira mannen? Tyvärr är det ju så att man måste vara blind och döv om man inte ser att det fortfarande är en fruktansvärd skillnad på kvinnor och mäns situation i världen. Överallt finns kvinnor som är tvungna att förnedra sig sig genom prostitution, tvångsgifte och annan form av slaveri, för att ha råd med mat, skolgång för sina barn och i vissa fallen lyxig tillvaro som tror att de kan köpa lycka. Naturligtvis är  inte så och det vet vi nog alla. Lycka är en känsla av värme och kärlek, glädje och gemenskap och sist men inte minst, känslan att varaen god människa. Jag är övertygad om att onda människor oavsett kön, inte kan uppleva riktig lycka.. 

men idag är det min och alla andra kvinnors dag och jag sänder en tanke till mina systrar världen över. 
Önskar alla en fin dag!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0