Ordet i centrum

I går hade jag trädgårdscafe med tema poesi som jag alltid tyckt mycket om.
Redan som liten var jag fascinerad över hur så få ord kan säga så mycket. Eftersom mina föräldrar, särskilt pappa  var riktiga bokmalar fanns Nils Ferlin, Karin Boye, Dan Andersson  mfl med bland författarna/poeterna.
Jag minns särskilt boken Önskedikten utgiven i samband med Sveriges radio någon gång i början på sextiotalet. Den blev en favorit från det jag knäckte koden för läskonsten. 
Efter den första försvunnit i någon flytt köpte jag en ny som fortfarande ger glädje och eftertänksamhet. 
Många, många gånger har jag läst dikter till tröst såväl till glädje och jag kan ärligt, från hjärtat säga att livet vore bra torftigt, ja till och med otroligt fattigt utan dem.
Så igår läste jag förutom ovan nämnda poeter även några av mina egna dikter och korta noveller, det har ju blivit ett par hundra genom åren...
Skillnaden var att jag stolt kunde läsa dem ur de böcker jag är med i, kunde känna den fysiska glädjen att läsa mina ord ur en riktig bok istället för lösa bölas. Responsen från de kanske 30 lyssnande cafegästerna var fin och en dam sa, med känsla " vet du Ulla, jag såg allt framför mig när du läste"
Den 28 september deltar jag i Ordet i Centrum på Etnografiska museet i deras fina restaurang Matmekka. 
Välkommen dit kl 18- 20 och lyssna på mig, andra poeter, konstnärer, kulturfolk och njut av något gott från restaurangen.
Önskar er en fin 


fortsatt fredag



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0