Måndagskväll

Efter helgens upplevelser i Oslo och bussresan som tog åtta timmar hem, var jag väldigt trött då jag kom hem igår. 
Inte vet jag om det var alla intryck som jag fick av såväl museer, parker, operahus, botaniska trädgårdar och restauranger, som gav hjärnan en ordentlig puff, men trött var jag.

Samtidigt fylls själen med kraft och ork på ett sätt som gör mig lycklig.
Relationer av olika slag, kärlek och vänskap,  kultur av olika slag, natur, god mat och dryck är ju det som ger livet mening och glädje. Resor ingår också men kan ju lika gärna vara en själslig resa som en fysisk, som Karin Boye skrev i sin dikt, I rörelse

"Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst
Nog finns det mål och mening i vår färd men det är vägen som är mödan värd
Det bästa målet är en nattlång rast, där elden tänds och brödet bryts i hast
På ställen där man sover blott en gång, blir sömnen trygg och drömmen full av sång
Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr, oändligt är vårt stora äventyr"

I morgon är ett nytt äventyr
Godnatt alla människobarn





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0