Lördagstankar

Av någon anledning tycker jag väldigt mycket om tåg som kommunikation, sen spelar det egentligen ingen roll om det är pendeltåg eller tåg i fjärran länder. 
Att se ut genom fönstret och följa det som sker utan att behöva ha kontroll över ratten är meditativt och behagligt.
Inga bilköer, eller stressade bilförare som tror att de är racerförare, nej bara lugnt och skönt. 
Efter en vecka med blandad kompott reflekterar jag över dess innehåll. Mycket trädgårdsplanering har det varit men även mycket arbete med utbildningar. Har haft förmånen att träffa 40 olika personer som pratar 12 olika språk, häftigt! Eftersom mitt ämne bl.a. är etik, bemötande och kulturella möten, ämnen som förutom trädgård ligger mig varmt om hjärtat, fanns en del frågeställningar. Bl.a. Frågan om vad det värsta man kan göra mot en annan människa. Naturligtvis var allt anonymt och när lapparna samlats in blev jag både förvånad och inte över svaren.
Att döda någon var det bara en som skrev, att slå någon var det några andra, men absolut flest svarade att bli behandlad som ingenting, som luft, som osynlig att bli ignorerad.
När vi sedan diskuterade det hela blev det helt klart, behandlas du som du inte finns, behandlas du som du inte är värd något och är man värdelös behöver man inte finnas.
När vi önskade varandra en god helg tror jag alla hade fått en tankeställare .
Önskar er en fin lördag med öppna ögon och kärlek i hjärtat.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0