Torsdagstankar

Morgonen utanför är grå men andas ändå vår eftersom fåglarna kvittrar och det är ljusare än veckan innan. Vandrade runt i Bergianska trädgården i går där snödroppar, vintergäck och små blivande krokosbarn vittnade om längtan att få slå ut i full prakt.

Jag har alltid haft starka vårkänslor och precis som djuren känt att det spritter i kropp och själ men i år känns det stillsamt. Kanske det är åldern ( men det tror jag inte) eller livets upp och nedgångar,(troligare) som påverkar sinnets öppenhet. Det är i och för sig ganska självklart att om det finns sjukdom och sorg i livet är utrymmet inte lika stort för annat, just då.
Jag är övertygad om att det mesta i livet handlar om konsten att vara lyhörd, för sin egen och andras behov och cykler som reglerar glädje och sorg. Livet är ju inte en autostrada där vi kan ligga i 160 blås och snabbt nå vårt mål ( om vi ens vet vad det är ) i alla fall inte för de flesta, utan snarare som en bilsemester i Europa där böljande vinfält blandas med branta alper. Ibland kan det dessutom vara så att skylten som visar att vägen är en återvändsgränd, är avstängd har ramlat ner eller plockats bort av någon tidigare bitter bilist. " Har jag gjort den här resan i onödan ska ingen annan heller slippa!" 
Men även den erfarenheten är en erfarenhet, om än jobbig. Övertygelsen att vara på rätt väg i livet oavsett om det gäller yrkesval eller relationer är en stark och positiv känsla som naturligtvis leder till besvikelse och ledsamhet när det visar sig inte stämma.
En handledare som jag hade förmånen att få arbeta tillsammans med en gång för länge sedan, uttryckte sig klokt om bitterhet på ett sätt jag tänkt på sedan dess. " Bitterhet är outlevd sorg" 
"Jag är så ledsen att jag inte fick några barn, att jag inte fick studera, att jag inte bytte arbete, skiljde mig, dansade mer, reste mer, umgicks med mina nära och kära, blev sams med far osv...." 
Man är bitter därför att man helt enkelt inte levt ut sin sorg, sörjt färdigt och vågar att öppna upp för nya, okända vägar.
Kanske är det därför jag har Que Sera Sera tatuerat på foten, det blir som det blir. Vandringen eller bilfärden hamnade i en återvändsgränd eller en bro som rasat och då är det bara att vända, en erfarenhet rikare. Förhoppningsvis såg och upplevde jag något lärorikt på vägen.
Jag har hänvisat till Märta Tikkanens dikt tidigare och gör det igen eftersom den är en av mina absoluta favoriter. Ber om ursäkt i fall orden inte är helt korrekt sammansatta då texten är ur minnet.
"Jag satt och höll min mors hand då hennes blå ögon brast
I den stunden lovade jag henne, jag ska inte säga som hon, 
jag har inte fått, jag ska säga, jag har inte gjort"

Önskar mig och dig en kärleksfull dag



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0