Chewinggum


Jag har alltid tyckt om att plocka svamp. Främst för att det är så vansinnigt gott, men även för att det är en sån skön känsla att vandra omkring i skogen. Dessutom håller jag ju föredrag om alla vinster det ger att vara ute så jag vill gärna leva som man lär...
Det börjar på samma sätt varje gång, det planlösa sökandet som pågår tills det att jag sätter på mig de imaginära svampglasögonen.
Då vänder det som regel. Det som sett ut som gula löv blir en hel släkt med kantareller som står så fint i enebacken.
I staden är det tvärtom, där försöker jag istället ta av mig glasögonen, tuggummiglasögonen för det är ingen rolig syn som möter mig då jag tittar ner. Överallt ser man dem smutssvarta, fastklistrade och nedtrampade, vilket får hjärnan att spinna vidare. Hur många munnar har likt idisslande kor tuggat på de mentolsmakande gummibitarna? Hur har de olika munnarna sett ut? Stora, med plats för både två och tre stycken bitar på en gång, eller så små som hönsrumpor så att ett fyller hela munhålan? Har läpparna varit målade med ett körsbärsrött läppstift eller har munnen dolts av kraftig hårbeklädnad?
Ja, det är mycket tankar som rullar runt i huvudet en kväll så här strax innan påsk. I morgon är det skärtorsdag och i stället för att räkna får, räknar jag påskkärringar som flygandes spottar ut tuggummi över staden. Ett, två, tre.......zzzzzzz
©ullafriberg.blogg.se 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0