Midsommarafton

Midsommarafton har alltid varit en av de dagar på året jag tycker mest om. Ljuset, fåglarnas sång, god lunch med sill och nubbe, jordgubbar, men även känslan av mystik, att det är något magiskt i luften. Under många år firade jag dagen på Ingarö med familjen och fler än en gång flyttades det dukade bordet ut och in eftersom regnet ofta låg och lurade i luften, men det hör ju liksom till det också. 
Idag ska jag fira på landsbygden i Frankrike för första gången och det blir en ny upplevelse, ett nytt minne.
Genom det öppna fönstret hör jag fåglarna prata med varandra och visst är det lite annorlunda med franskt kvitter. 
Utanför huset beter kor och hästar i sina hagar, sädesfälten vajar i vinden och trädgården hos mina nyfunna vänner är magnefique!
Aldrig har en kompost varit så vacker som deras, med riddarsporrar och pioner som blivit avbrutna på grund av det kraftiga skyfallet i förrgår. Alla vaser är till brädden fyllda så då återstod bara komposten, berättade vårt trevliga och generösa värdfolk på engelska med Oxfordaccent.
När sedan kvällen övergick till natt blev ljudet av kväkande grodor i dammen bredvid allt starkare och sittandes under plommonträdet med ett glas gott vin, kändes morgondagen avlägsen.
Idag ska vi äta riktigt gott, rulla oss nakna i dagg, plocka sju sorters blommor att lägga under huvudkudden och skåla för det faktum att såväl sommaren som livet är kort och varje ny dag är en gåva.
Önskar er alla en fin midsommar var än ni befinner er!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0