Härskartekniker

Bifogar en text som är aktuell från Levdittliv på FB

Trots att det är länge sedan som Berit Ås formulerade texten är den tyvärr lika aktuell idag. 

Jag tror vi alla råkat ut för det. Att vi blivit nonchalerade, förlöjligade eller förminskade när vi försöker föra fram vår åsikt eller när vi pratar med människor. Och ärligt talat, det är skitjobbigt att tackla den typen av beteende eftersom det är så subtilt, så inlindat och helt enkelt…så fegt. Jag pratar om härskarteknik.

Berit Ås heter kvinnan som satte ord på den här typen av beteende. Hon delade in det i fem olika typer av tekniker:

1. Osynliggörande Man låtsas helt enkelt som om du inte sagt något. Du är luft.
2. Förlöjligande Man gör sig löjlig över vad du säger eller tar det inte på allvar utan skämtar om det trots att du försöker berätta om något på ett seriöst vis.
3. Undanhållande av information Du får inte all information du behöver. Mycket avhandlas utanför de forum där man ska diskutera sakerna. Saker är redan bestämda när det är dags att fatta beslut.
4. Dubbelbestraffning Om du gör det gör du fel, om du inte gör det gör du fel. Hur du än gör kommer du få höra att du borde gjort tvärtom.
5. Påförande av skuld och skam Det antyds att något du utsatts för är ditt eget fel eller du får veta att du borde känt till något du inte fått information om.

Senare har hon lagt på ytterligare två typer av härskartekniker:

6. Objektifiering Du blir bedömd bara utifrån yta och får kommentarer som handlar om utseende även om diskussionen handlar om andra saker.
7. Våld och hot om våld Det här är inte den typ av härskarteknik som normalt används på arbetsplatser men den är vanligt förekommande i samhället i övrigt. Det handlar även om rädsla för att utsättas för våld, t.ex. våldtäkt eller att bli kallad nedsättande saker som ”hora”, ”fjolla”, ”slampa” osv. Det sker i syfte att skrämma och trycka ner människor för att få makt över dem.

Jag känner direkt när jag läser om de här olika teknikerna att jag varit utsatt för flera av dem. Senast för någon vecka sedan pratade jag med en person om något som engagerade mig mycket. I stället för att hon svarade mig så möttes jag bara av iskall tystnad (teknik nr 1). Jag pratade vidare och tänkte att hon kanske inte hört mig men jag förstod ju att hon måste gjort det. Igen – tystnad. Då tystnade jag också. Efter en stund började hon prata om något helt annat. Då kokade det inuti mig kan jag säga…

Det finns en rad olika sätt att bemöta det här. Man har till och med skrivit uppsatser i ämnet. Jag ska inte gå in i detalj utan sammanfattar bara med några punkter vad jag tycker är det mest effektiva:
– Spela inte med. Acceptera inte rollen som den obetydliga som du blivit tilldelad.
– Bli inte arg. (Du kommer förmodligen bli det men visa inte den andre att du reagerar så). Det ger den andre en känsla av att ha makt över dig om du tappar kontrollen.
– Säg ”När du bara är tyst så känns det som om du nonchalerar mig. Men det kanske inte är så du menar?” (Så borde jag gjort i exemplet ovan men jag fann mig inte…).
– Säg ifrån. ”Det här är inte okej”
– Ifrågasätt.”Vänta nu, vad menar du med det du sa nyss? Kan du utveckla?”
– I bland är tystnad från din sida det bästa. Om någon sagt något taskigt kan det vara väldigt effektivt att bara ”frysa”, titta frågande på personen och låta det personen sa hänga kvar i luften. Garanterat pinsamt för den andre.
– Det kan också vara väldigt effektivt att vara tyst och vänta ut den andre. ”Ja, jag väntar tills du är klar med mobilen/att bläddra i papper för att jag ska vara säker på att ha din uppmärksamhet när jag pratar.”

En sak som jag tycker man ofta glömmer när man pratar om härskartekniker är varför de utövas. Det är för att den andre personen upplever dig som ett hot! Personen är rädd att du ska vara bättre än honom/henne. Denna person tycker att det du har att komma med är väldigt bra och är rädd för att du ska få erkännande för det. Dessutom har personen inga bra argument att sätta emot utan använder i stället billiga och fula knep för att trycka ner dig.

Kom i håg – starka människor trycker inte ner andra, de lyfter upp dem!




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0