En dag som idag

Min tillvaro under visiten i Frankrike är som hämtat ur en fransk film från 60 talet, storstaden Paris med sin intensiva puls, sanddyner i byar med fiskebåtar,  caféer med starkt kaffe, museer, trädgårdar, moule marniere, och ostron, herregud så gott! 

Arbetade som sjuttonåring på äldreboende och delade då och då arbetspass med en äldre man som var konstnär och intresserad av homeopati. På rasterna diskuterade vi allt möjligt mellan himmel och jord, såsom arsenik för hälsan, jordgubbarnas varma röda färg kontra hallonens kalla röda, resmål i våra drömmar och om ostron. Jag hade aldrig smakat det och hade ingen erfarenhet men vet att en berest vän beskrev känslan som att svälja en spottloska. Den beskrivningen fnös han bort och började berätta om den magiska upplevelsen av ostron som afrodisiakum, lusthöjande egenskaper. Jag kan erkänna att jag nog blev lom inte generad så i alla fall överrumplad över hans liknelse varför ostron är så gott. "Smaken är som en härlig blandning mellan hav och kön, ljuvligt gott"
Idag är det stekande hett och vi har besökt såväl gårdar som tillverkar salt i enorma bassänger och ostron- fiskare som säljer ostron precis upptagna ur havet. Det är upplevelser som verkligen etsar in sig i minnet. 
Nu ligger vi i varsin solstol på innergården här i huset i Barbatre och dricker vin, pratar om livet och jag är så otroligt tacksam över att jag får vara med ett tag till. 
Önskar er alla samma sak !





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0