Vinterresorna

Jag har under många år rest iväg från Sverige när det varit som kallast. Oftast har det handlat om två eller tre veckor i samband med barnens jullov, eftersom det inte varit helt lätt för dem att ta ledigt under terminen. Thailand, Dominikanska republiken, Brasilien är några av de ställen vi åkt till, ja Thailand blev för oss som så många andra, ett favoritresemål under många år i följd. 
Men två av resorna har varit betydligt mer omfattande. Vintern 2012-2013 reste jag kust till kust i USA och var borta exakt 90 dagar, längsta tillåtna gräns och vid den här tiden förra året,befann jag mig på jorden runt resan som skulle vara i fyra månader.
Därför känns det lite konstigt att kliva utanför dörren och mötas av en räjel kyla som får snoret i näsborrarna att frysa till.
-20 grader är väl kanske heller inte en temperatur som vi är vana vid, med vissa undantag. Vintern 2010 och 2011 var också riktiga vargavintrar och hur det var att bo i en friggebod utan vatten och toalett är en alldeles egen historia. Men när ett beslut är taget av fri vilja skulle det kännas förmätet att klaga. 
Hur som helst känns det ovanligt att uppleva vintern på nära håll och jag måste säga att det är helt ok. Jag trodde faktist att jag inte skulle tillbringa några fler vintrar utan avbrott för resa, men i år blir det så och faktist ser jag det på ett positivt sätt.
Det är väldigt vackert att se de snötyngda grenarna utanför fönstret och ljuset som reflekteras i den vita snön är fantastiskt.
Jag tycker om att promenera och att det inte finns något dåligt väder, bara dåliga kläder vet vi ju sedan länge. Så iklädd min isländska fårskinnsjacka, termobyxor och  de varma ,men ack så klumpiga curlingkängorna blir promenaden njutbar, trots kylan.

Det är något visst med årstidsskiftningarna och vem blir inte glad av solskensvisan på tv, den som funnits i alla tider. Ni vet den som visar när solen går upp och ner och tydligt visar hur dagarna blir längre och längre. I morgon ska det bli lite mildare, mellan -10, 15 grader så då kanske det blir en promenad eller kanske inte, för det känns helt ok att stanna inne också. Nu ska jag ta en kopp te, titta i frökataloger och drömma mig bort mot varmare tider. Godnatt


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0