Dan före dopparedan

I morgon är det julafton och rosorna blommar. Jo, det är sant! I samband med trädgårdscafet passade jag på att inspektera de nya bordsskivorna. Det var verkligen en fröjd för ögat att se hur fint det var och då fick jag även syn på de små rosorna som blommade och stod i knopp.

Att vintrarna blir mildare och mildare pga klimatförstörelsen vet vi ju, men att sommarblommorna prunkar i december känns konstigt.
Jag trodde under ett par år att det vore skönt att slippa vintern men jag njuter faktiskt av årstidsväxlingarnas variation, det gör mig glad. 
Däremot kan vintern vara lite kortare, så det optimala vore att resa ner till södra Europa  efter nyår och stanna 6-8 veckor. Julen vill jag ju fira med barn och vänner och nyår på Skansen har jag upptäckt är så stämningsfullt och vackert så det vill jag inte missa, men sen kan jag gärna vistas i lite varmare klimat under de kallaste månaderna.

Under många år, när barnen var små åkte vi under jullovet till Brasilien, dominikanska republiken och Thailand. Tre veckor var precis lagom för sol och värme i länder som har en helt annan kultur. Europa passar mig betydligt bättre där man slipper tryckande hetta, hysterin med prostitution och krimskrams 

Förhoppningsvis  har den yngre generationen en annan syn på resor i Afrika, Sydamerika och Asien utifrån en sund värdegrund. Min fina systerdotter har tex varit två månader i Brasilien och praktiserat inom vården men även roat sig naturligtvis, vilket jag ser fram och höra mer om.

I en värme som en svensk sommardag finns ork att göra saker men i tropisk hetta är det mest en tillvaro kring vattnet som gäller och det tråkar ut mig, jag säger som min pappa, vila kan man göra i graven. Min hjärna behöver mer stimulans och jag älskar att skapa och vara aktiv men även vila däremellan 
Självklart är vi alla olika och skönt är väl det för annars skulle det vara tråkigt. 
Önskar mig och dig en fin fredag



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0