1a advent

Första advent och det första ljuset är tänt. För mig som för så många andra, innebär det en påminnelse om att julen är i antågande.
Det är bevisligen så att kvinnor är traditionsbärare i betydligt högre grad än männen och de aktiviteter som är kopplade till traditionerna kring jul är inte undantagna. Att baka lussebullar, dricka glögg med pepparkakor och tända det första ljuset i staken är något som sker i många hem idag. Men även traditionen med adventskonsert i kyrkan verkar vara levande. Jag läste att idag är den dagen då de flesta kyrkor är fullbelagda och biljetterna är lika dyra som till rockkonserter.
Själv var jag i Sundbybergs kyrka och även där var det knökfullt. 
Eftersom jag sjungit i kör mycket förr var det svårt att hålla tyst då tonerna till Simons dotter, hosianna och Gören portarna breda, fyllde kyrkan. Det är verkligen glädjerikt att sjunga!
Nu, när kvällen snart övergår i natt lyssnar jag på Spotify och nynnar med i adventsmusiken som mjukt sveper omkring, samtidigt som jag sippar på lite glögg och sakta fäller ut landningshjulen på sömnplanet.
Godnatt människobarn, var än ni är, Dubai, Göteborg, Stockholm eller Paris. Sov gott
PS. Jag SKA borsta tänderna, glögg är sockersött






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0