Godnatt

Det är mörkt nu, nästan svart om jag tar hjälp av persiennerna. Jag antar att det är orsaken till att jag känner mig trött rätt tidigt på kvällen och sover längre på morgonen. Det slår mig att vi går tillbaks i tiden vilket är naturligt. Förr arbetade bönderna16 20 timmar per dygnnunder sommaren då det nästan var ljust dygnet om. Vintertid blev det omvända siffror, arbete 4-6 timmar och sedan inne i stugan. Det bara föll sig, naturligt att människan anpassade sig efter ljuset. 
Sömnforskare trycker ofta på vikten av att det är just mörkt och svalt i sovrummet, tror 16-18 grader är optimalt och det passar mig.
Men trots goda förutsättningar gällande ljus och temperatur är det inte självklart att John Blund kommer. Huvudet är fullt med tankar och tungan söker sig till det hål som skapats i överkäken när jag tappade en plomb, för några veckor sedan. Men det är bara att koppla av, låta tankarna virvla runt och invänta sömnen.
Sov gott alla människobarn, livets stora hemlighet, allt blir bra
Godnatt


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0