Afrika

Så har vi lämnat Afrika bakom oss.
Tyvärr var det ett hiskeligt oväder utanför Mosambiques kust vilket omöjliggjorde för oss att gå i land där. Det kan jag säga att när det blåser och stormar på dessa stora oceaner, då är det skönt att båten är så rejäl som den är.

Under nio dagar besökte vi Richards bay, Durban, Capetown I Sydafrika och Namibia där upplevelsen att åka med båt i Walvis bay var en av resans höjdpunkter, trots att vi bara stannade en dag. 
Vårt första stopp, Richard bay var kanske inte det som lämnar starkast intryck gällande vacker natur, men guiden som visade oss runt var oerhört påläst och gav oss information om Sydafrika inom alla områden, politiskt, socialt och kulturellt. Sedan följde en flodutflykt där vi fick se flodhästar i sin naturliga miljö, sååå roligt!
Durban är en storstad där den sociala baksidan syns, slitet och skräpigt men samtidigt Afrikanskt och genuint, så kontrasten då vi kom till  deras  botaniska trädgård var enorm! Jag njöt till fullo av den välskötta och inspirerande parken där konstverk blandades med exotiska växter och spännande utställningar. Att som avslutning besöka den stora lokala marknaden gjorde att dagen blev otroligt minnesvärd.
Capetown som blev sista stop i Sydafrika var precis så fint och tjusigt som många beskrivit det. Tjusiga restauranger, chica butiker och en galleria som fick mig att tro att jag befann mig i gallerian i Stockholm. 
Just det välordnade och europeiska fick mig att gäspa en smula så när vi tog en espresso på hamnrestaurangen slog det mig att det hade kunnat vara Hammarby sjöstad, hamnen i Malmö eller någon annan av de tidigare slitna kajområden i Europa som genom renovering och modern arkitektur förvandlats från groda till prins. Besöket på Robben Island där Nelson Mandela satt fängslad så många år fick mig ändå att förstå att det var Afrika och inte Nacka strand jag befann mig i. (Tilläggas bör att det ändå blev ett par härliga dagar som lite botade hemlängtan eftersom det kändes som Europa).
Walvis bay i Namibia blev sista stoppet i Afrika och en riktig Grand finale!
Under en dag färdades vi med katamaran i vatten där sälar, delfiner, pelikaner och rosa flamingos levde fritt. Vår allt-i-allo på båten kände djuren sedan barnsben och när han visslade kom sälar upphoppandes på båten, pelikaner flygandes och det var en fröjd att se hur väl de kände varandra och vilket förtroende han fått. Respektfullt pekade han på de olika individerna och sa att " henne kan ni få klappa, men inte honom" 
När sedan lunchbuffen serverades var det ett överflöd av smårätter, men även ostron direkt från ostronodlingen i bukten. Till det lokal öl, sherry och bubbel så att till slut bland alla upplevelser blev till och med pelikaner och flamingos rosa. Nä, förresten de var de hela tiden:)
Tack Afrika!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0