Facebookfunderingar

Funderar över skillnaden mellan misantroper och filantroper...

Sitter och läser alla kloka ord, tittar på alla vackra bilder, insuper alla vackra texter och känner genuin glädje över den värme, engagemang och generositet som alla FB vänner visar genom att  visa intresse för varandra. Uppmuntrande, nyfiket, ifrågasättande, ja ibland kanske bara en positiv "like" eller "puff" för att på ett ordlöst sätt tala om att jag tycker om den du är, det du skriver och de bilder du delar med dig av. Jag är nyfiken och intresserad av dig som människa, känner tacksamhet att du visar förtroende för mig då du delar dina nya vänrelationer, kärleksrelationer, arbetsrelationer och glädje men också sorg.

Att kommentera olika inlägg, ser jag som ett positivt sätt att se sociala medier som ett modernt klotterplank, öppet för de jag valt att vara vän med att ha åsikter om. 
Ibland får jag frågan IRL "såg att du blivit vän med Linda, hur känner du henne, det är ju min barndomskamrat, kul!" Och just Linda kanske läst något jag skrivit, tagit del i en diskussion och känt samhörighet som lett till en vänförfrågan, där jag självklart själv avgör om jag vill tacka ja.
Orden "att en främling är en vän du ännu inte lärt känna", har alltid varit något som känts bejakande och generöst för mig. Vänskap är sannerligen en gåva.

Att blanda ihop det med bekräftelsebehov, brist på integritet,"att lägga sig i" eller att "snoka" är bevis på att vilja se det smutsiga i glädjen, gåvan och förmånen att ha vänskapsrelationer, oavsett om det gäller de vänner vi känner väl eller de vi ännu "bara" känner genom FB. 

Misantropen/ människohataren säger med ilska, avsmak och upprörd stämma "du kommenterar allt jag gör på FB" det är obehagligt, du lägger dig i, du snokar,

Filantropen/människoälskaren säger med ömhet, glädje och kärleksfull stämma "du kommenterar allt jag gör på FB" tack för ditt intresse, jag är glad att du är nyfiken på mitt liv, att du ser mig

Till dig som är Filantrop:
Hoppas att vi även i fortsättningen får glädjen att dela våra upplevelser genom kommentarer, glädjetjut eller tummar i luften, oavsett om det sker genom FB eller IRL

Till dig som är Misantrop
En öppen hand får mycket, en sluten hand får ingen ting    


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0