Stänk av guld i det grå

Because you worth it, sa dottern när hon öppnade badrummet och visade de på badkarskanten, uppradade SPA produkterna.
Under tiden som vattnet spolades i korkades skumpan upp och med blå toner av jazz, strömmandes ut ur mobilen ( tack för Spotify) kröp jag ner i badkaret.
Det varma vattnet omslöt mig och jag fylldes av en känsla som paradoxalt nog innehöll både njutning och skuld.
Njutning för just den välgörande tillfredsställelsen som badet ger, skuld för att det är så energislösande.
Men eftersom jag vågar påstå, oftast tänker på att undvika resursslöseri, tillät jag mig att bara njuta.

Lyx i vardagen är för mig dessa stunder då jag unnar mig saker som ger mig återhämtning.
En fika med gott bakverk, en måltid med mina vuxna barn, en stund av närhet med sin kärlek, en bok som öppnar andra världar, en promenad i Gamla stan, ett innerligt samtal med någon själsfrände, musik
Stunder av guld i det grå

Tänker på en av mina favoritdikter som jag fick förtroendet att läsa på min svärfars begravning

Bara en fjäril
Isen går upp i min sjö,
Jag väntar den första fjärilen
Den lyste som guld i fjol
den var som ett dansande stänk av sol
mot tögrå snö

Solstänk, du blir som då
för åldrat hjärta en hälsning
från vårar, som varit, från allt jag höll av
Så var ju det mesta, som åren gav
Stänk av guld i det grå



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0