Madame Ulla

Vandrat omkring på gatorna i Norrköping och betraktat staden med nya ögon. Då det varit mörkt när jag åkt hit och hem, har även visiten i Norrköping gått i antingen gryningens eller skymningens tecken, tills idag...... Det var ljust och luften doftade vår, metallen i spårvagnsrälsen glänste som silverålar och människorna var vackra, glada och alldeles, alldeles ovanliga. I butiken runt hörnet satt de vänliga männen på stolar, vid glassdisken och spelade kort och när jag steg in genom dörren plingade de små klockorna på ett välbekant, välkomnande sätt. "God eftermiddag madame, trevligt att ses igen, vad får det lov att vara?" Madame, älskar att kallas madame, det låter så...kvinnligt, moget och vackert, madame Ulla, ces´t moi, liksom... Förra veckan jag var här hade jag glömt tandborste och tandkräm och gången innan var det hårborsten, så med stort engagemang letade vi gemensamt efter en hårborste i sortimentet som enklast beskrivs som varierat. Konservburkar, leksaker, lampor, disktrasor, torkade blad av vinbär, dockor, vattenpipor, strumpor, tärningar i plysch (ni vet såna man hänger i bilfönstret om man har den läggningen) läppstift, tändare med nakna kvinnor, hammare, dammiga glasburkar med oskönjbart innehåll som får mig att tänka på medicinska expriment på 20 talet, godis i burkar och pistaschnötter i lösvikt m.m, m.m Efter en lång stund av grävande konstaterade vi att hårborsten var slut i sortimentet men självklart skulle det beställas till nästa vecka. "To late", svängde jag till med eftersom Sverige kändes avlägset, greppade en skoborste för femton spänn, öste ner ett hekto nötter i en påse med texten karamellfabriken, önskade min nyfunna vän en god kväll och vandrade tillbaks mot hotellet. Morgonen därpå var det dags att borsta det nytvättade håret med skoborsten och det gick alldeles utmärkt! Så idag svängde jag in i butiken för att köpa en tidning eller kanske i ärlighetens namn, få mötas av ett välkomnande leende och återigen få bli kallad madame, och så blev det! Önskar er alla en fin och kärleksfull kväll!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0