Hotelltankar

Mycket vatten har runnit mellan broarna sedan hon sket i det blå skåpet. För så är det, som man bäddar får men ligga och det är ord och inga visor det! Så ta seden dit du kommer annars är det lika bra att vända kappan efter vinden samtidigt som du silar mygg men sväljer kameler. Och så vidare och så vidare.... Många ordspråk och finurliga meningar har ju naturligtvis sitt ursprung någonstans ifrån och jag tror de flesta inte har en aning om var de kommer från. Nyfiken som jag är, vill jag veta vad dessa meningar har sitt ursprung i från och det är inte det lättaste. Att tala är silver men tiga är guld gäller ju knappast 2014, då alla vill synas och höras, oavsett varför. Ordspråket om att det är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge har ju en synonym i meningen, bättre att ångra det man gjort än det man aldrig gjorde. Borta bra men hemma bäst blir ju lite lustigt om det är en nomad som uttalar det och först till kvarn får först mala är väl ganska självklart i en kökultur som vår. Att vi alla är barn i början tycker jag är fantastiskt bra och lätt att ta till sig leder direkt till meningen att allting är lätt bara man kan det. Sedan finns det naturligtvis genusorspråk som bakom varje framgångsrik man står en kvinna (vilket är sant många gånger), bra karl reder sig själv eller det gamla, fager mö bär hemgiften i ansiktet..... Själv har jag några favoriter som Finns det hjärterum så finns det stjärterum, Friskt vågat hälften vunnet, ett gott skratt förlänger livet, Envar är sin lyckas smed, I nöden prövas vännen, Kasta inte sten i glashus, Man lär så länge man lever, Smaken är som baken delad, Som man sår får man skörda, Nu ska jag kasta ett getöga på TVn innan jag lägger rabarber på dagens DN och läser lite innan sömnen griper tag i mig. Sov gott alla människobarn


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0