Sommartips läsning


Nedan följer tre tips på böcker som gjort mitt liv rikare, naturligtvis finns det många, många fler som ni kan läsa om tid och lust finns

Bombi Bitt och jag av Fritiof Nilsson Piraten
Bombi Bitt och jag är en roman skriven 1932 på ett så målande språk som jag sällan skådat.  Den är ett slags självbiografi av Piraten i unga dagar. Sommarens äventyr blandas med mustiga beskrivningar sedd genom en ung pojkes ögon. En härlig blandning mellan självupplevda äventyr och fantasi.                                  Bokens inledning är berömd: Min vagga vaggade i Tosterup i Färs härad av Malmöhus län. Min fader var stins i Tosterup. Mina föräldrar voro goda och ömma. Jag var en vanartig son.

Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov.                                                                Boken skrevs 1966 och som tolv-trettonåring fick jag den i handen av min pappa, med orden Ulla, du måste läsa den här boken!!! Här tänkte jag skriva något om handlingen men ångrar mig och begränsar mig till att säga, läs den och du kommer öppna din fantasi! Genom ett starkt och mustigt språk blandat med händelser som överträffar allt i dina tankar, ger boken dig en biljett till fantasins värld. En av mina absolut bästa läsupplevelser som jag återkommer till med jämna mellanrum.

Veronika bestämmer sig för att dö av Paulo Coelho.                                                   När boken kom för ca 10 år sedan läste jag den av nyfikenhet över författaren. Att den skulle lämna avtryck i form av senare fattade beslut förstod jag först efteråt. Boken där vi får följa en ung kvinnas tankar och känslor om livet och döden, bidrog delvis till att få igenom den lag mot tvångsintagning på mentalsjukhus som nu införts i Brasilien. Alla är vi olika och jag har vänner som inte alls tycker om boken, medan jag tycker mycket om den. Nobelprisvinnaren Kenzaburo Oe höjde romanen till skyarna och Sinéad O'Connor har kallat den för den mest fantastiska bok hon någonsin läst.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0