Sommartips film


Nedan följer tre tips på filmer som lämnat avtryck men precis som böcker finns det naturligtvis många, många fler om sommaren blir regnig och kall

Livet är underbart, italienska La vita è bella
En italiensk film från 1997 i regi av Roberto Benigni. Jag vill inte berätta mer än att jag återkommer till filmen både av kärlek och till vissa kurser som jag håller i. Med risk att vara tjatig, se den! Här blandas skratt med gråt och hjärtat strömmar över av all kärlek som den förmedlar. Filmen vann tre Oscar, däribland Bästa manliga skådespelare och Bästa utländska film. Underbar!

Den nakna mannen (finska: Miesten vuoro)                                                                   En finsk dokumentär från 2010 regisserad av Joonas Berghäll and Mika Hotakainen. Den handlar om finländska mäns möten i bastun och deras diskussioner om allt från liv till död. Porträtten av dessa utåt sett starka, kärva och i många fall ömsinta beskrivningar är helt fantastiska! Filmen nominerades till Nordiska rådets filmpris 2010, och var även Finlands bidrag i kategorin bästa icke-engelskspråkiga film vid Oscarsgalan 2011.     
                     
Bombi Bitt och jag av Fritiof Nilsson Piraten SVT Öppet arkiv
Ja, så är det, jag vill gärna rekommendera er att se filmatiseringen av romanen Bombi Bitt och jag, som jag även tipsat om som läsning. Serien är från1968 med Bengt Lagerkvist som regissör och självaste Fritiof Nilsson Piraten som berättare .Första avsnittet premiärvisades den 27 januari 1968, och fotograf var Bertil Wiktorsson. Jag var nio år och följde med runda ögon äventyren som Stellan Skarsgårds Bombi Bitt var med om. Att historien är bärande i sig är självklart, men bara rollbesättningen gör det till en ynnest att få se serien.  Stellan Skarsgård, Åke Grönberg, Margaretha Krook , Sigge Fürst , Toivo Pawlo, Gudrun Brost , Tor Isedal  för att nämna några. När de fyra avsnitten på 50 minuter vardera är slut känns det tomt kan jag lova!





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0