Februari

Vårkänslor i februari är inte fy skam. Fast å andra sidan har vädret lurat oss förr, senast för några veckor sedan.
Jag tror vi är många sin får påminna oss om att det trots sol och blå himmel är det fortfarande februari.
Som ni vet tycker jag om att lära mig nya saker, så nu passar jag på att dela med mig, från Wikipedia, sittandes på en lunchrestaurang. I Norrköping

Februari är årets andra och kortaste månad i den gregorianska kalendern och har 28 dagar (29 under skottår). Den innehåller årets 32:a till 59:e dag (32:a till 60:e under skottår).

Ursprungligen var det den tolfte och sista månaden på året, vilket infördes[förtydliga] av den romerske kungen Numa Pompilius på 700-talet f.Kr. Därmed infördes också den extra skottdagen i slutet av året, istället för som nu, i början. När den romerska kalendern 152 f.Kr. ändrades, så att året inleddes med 1 januari kom februari istället att bli årets andra månad, men skottdagen blev kvar i den.

Namnet februari kommer av latinets Februarius, som i sin tur kommer från den etruskiska guden Februus namn.

Man lär så länge man lever



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0