1a maj

Första maj första maj, varje sliten kavaj blir en mantel av strålande ljus....

Upp trälar ut i alla stater......

Arbetets söner sluten er alla till våra bröder i syd och i nord.....

Sångerna är många som jag sjungit på första maj.
Det var lite mysigt och högtidligt att traska med i demonstrationstågen. Mamma med socialdemokraternas tåg och pappa med kommunisterna, trots att han var egen företagare.
De sista åren tror jag att de gick ner till Norra bantorget bara för att lyssna på de som talade på Norra latins skolgård.

Och jag fortsatte att demonstrera, mot USA, för FNL, mot Franco, för almarna, mot kvinnoförnedring, för kvinnokraft, mot homofobi, för äktenskap för homosexuella osv, osv.

Idag är det väl si och så med demonstrerandet, står mest vid sidan om, även om det händer att jag går med.
Trots detta brinner rättvisans låga i mitt bröst, oavsett politiskt ställningstagande.
Dessutom blir jag både stolt och rörd när jag ser ungdomar som engagerar sig, brinner för det som är rätt!

Tänker igen att endast döda laxar simmar medströms!

Ha det så gott och var riktigt solidariska mot varandra ! Kram



Solidaritet är



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0