Sommarregn

Vaknar av ljudet av regn, sommarregn och minnena vaknar i takt med hjärnan.

Alla barndomens somrar på Ingarö då vi låg kvar i sängen och läste till ljudet av droppar mot takpappstaket, ett ljud som försvunnit i dag när plåttaken tagit över.

Droppen Dripp och droppen Drappapp sjöng Alice Babs med Dottern Titti på transistorradion av märket Grundig och jag minns att jag visste inte om jag gillade låten eller inte.
En barnvisa med jazztoner som kanske var lite "knepig". Nu däremot, älskar jag jazz
Var det lördag blev läseboken ett avbrott i regnandet .
Tillsammans med starka pappa gick vi ner till vägen där pappa tog fram börsen och handlade en back dricka, han var generös min pappa!
Hallonsoda, sockerdricka, pommac och så några vichyvatten till pappas grogg.
Sen blev det fest för oss systrar!

Mamma kokade plugg med dill, öppnade den trekantiga plåtburken med skinkan och tillsammans med päronsodan smakade det ljuvligt.

Sen kröp jag ner i sängen, mellan underlakanet och bara överlakanet, eftersom filten stacks en smula.

Kitty, Vi fem och Starlet var en del av litteraturen som intogs tillsammans med smågodiser från macken nere vid Brunn.
Tefat av oblatdeg, fyllda med surt bakpulverliknade puder, gröna grodor, lakritsfiskar och 5öres kola i hallon och chokladsmak.

Vi passade även på att duscha i det ljumna sommarregnet, det var ju en bit till den gröna pumpen vid vägen.
Hoppandeoch skuttande bland björk och gran, tvättande vi våra flickkroppar med Duxtvålen, randig av sprickor.

Nu lyssnar jag återigen på regnet, skriver lite och tänker på alla stackars djur i naturen, som står i regnet, samma tankar jag hade där på Ingarö, för väldigt många år sedan......



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0