Moderskänslor

Och så ligger de där, mor och dotter, sida vid sida tålmodigt ruvandes på ägg från Coop.
Låter det knasigt? Jag håller med, men som jag tidigare skrivit är livet som ett kinderägg och vi lär så länge vi lever.

Idag har hönsproffset Mia lärt mig fler saker.
1. När väl en höna med starka ruvegenslaper = duktig mamma, längtar efter ungar lägger hon sig platt ner.
2. Det är omöjligt att få henne att flytta på sig eftersom beslutet är taget, här ska det fixas kycklingar!!!
3. Hon ligger kvar i 21 dagar eller tills hon hör pip in i från ägget.
4. Det spelar ingen roll om äggennkommer från henne själv eller Coop.
5. Så gott som alla ecoägg är befruktade och väntar bara på rätt omständighet (en varm hönsmamman eller äggkläckningsmaskin)
6. Hon behöver mat under ruvningen

Allt detta har jag lärt mig idag och när natten faller på i takt med blixt och åska
Önskar jag er alla, såväl höns som människor en riktigt god natt.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0