Kravlös kärlek

Igår blev jag utbjuden på middag av några av mina barn på Urban deli.
Restaurangen, butiken, cafet m.m har blivit en favorit för många, även för mig, så jag blev väldigt glad då dottern föreslog det.
I väntan på bord tog vi ett glas i baren och det slog oss att trots den höga trendfaktorn och trots alla människor som trängdes, rådde en varm och trevlig stämning.

Kerstin, en kär vän till mig, brukar krasst uttrycka "paybacktime" då hennes son är gullig att skjutsa hem oss i den sena kvällningen, efter en kväll på stan.
Jag har tyckt att det är lite bryskt, men igår förstod jag innebörden.

Som mamma är kärleken man ger kravlös och utan förpliktelser, man älskar sina barn och vill bara ösa kärlek över dem.
Jag tror vi alla har vandrat upp mitt i natten, oavsett om vi haft 40 graders feber eller inte och tröstat en liten filur som vaknat med mardrömmar och där inandningen av den ljuvliga, lilla svettiga huvudsvålen varit värt allt.
Vi har tröstat, lagat mat, försökt fylla alla behovshål med kärlek utan att tanken slår oss att de små liven ska ge tillbaks.

Villkorslös kärlek, så djupt rotat i våra gener att vi själva svälter för att ge våra barn mat, att vi håller oss vakna för att badda den svettiga pannan.
Och kära vänner, det är inte utplånande martyrskap vi talar om, utan en frisk, empatisk kärlek till våra barn som härstammar från den egoistiska driften att föra släktet vidare.

Vet en tupp som magrat katastrofalt mycket till följd av att han har så många kycklingar att ta hand om, visa var maten finns osv att han knappt hinner äta själv!
Men....det är övergående, det är en period i livet sedan klarar de sig själva, förhoppningsvis....
Igår, där vid bordet, med den överdådiga skaldjursplatån med den bubblande Cavan och det underbara sällskapet, slog det mig att nu var det verkligen paybacktime.
Veckan innan var det på Vickan och som sonen sa "mamma, jag vill bjuda dig" och igår var det dottern.
Först ville jag absolut inte gå med på det eftersom jag vet att de inte har alltför stark kassa, men så slog det mig, de vill verkligen ge mig detta.
Insåg att det handlar inte om pengar, det handlar om paybacktime, att ge till den som har gett.
Likaså som den andra sonen kom till gården under midsommarhelgen och klippte gräsmattor, röjde och jobbade hårt, utan att vilja ha betalt.
Paybacktime
Som man sår får man skörda....

Är så glad, tacksam och lycklig över mina nu vuxna barn som verkligen är de bästa som finns, älskar er!

Ha en fin dag allihop och glöm inte att ge till dem som givit er!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0