Nattankar mot Träskmarkerna

Ligger på ett hotel i Baton Rouge strax utanför New Orleans' och kan inte sova. Kanske är hjärnan fylld med intryck som behöver sorteras in? Eller kanske berodde det på att igår hände direkt ingenting ( bortsett från lite fikapauser, lunchstopp osv) Hela dagen var en lång transportsträcka utmed Mississippi river. Genom bomullsfält som med undantag av några stycken, var skördade . Jo, det är vinter även här. Annars såg vi grönska nästan för första gången på hela resan, undantaget den mörkt gröna nyansen som barrträden står för. Ska vid tillfälle jämföra barrens gröna färg med nyanserna kag har i min app, Kolormondo som jag varmt kan rekommendera. Det slår mig att det kanske är att hjärnan inte behövde arbeta ett dugg i går, den bara betraktade och kanske därför var i viloläge och då kanske jag inte behöver lika mycket sömn, för den har liksom vilat, fast jag varit vaken. Summerar jag gårdagen skulle det bli..... torftigt, fattigt och eländigt, låter jag negativ? Vad jag menar är, att jag blir både förvånad och berörd över all fattigdom, överallt. Vi har trots allt passerat, jag tror 8 delstater och det är likadant överallt, ävensom det är mest påtagligt i Indianreservaten och de tidigare slavstaterna, de ställen med människor som berör mig mest. En man vid bordet bredvid på Doe's uttryckte som svar, då jag berättat att vi blivit så väl bemötta av just dessa "vanliga" människor, "well, man måste vuxit upp med dessa för att förstå varför man vill flytta. På ett annat café, med riktiga machoinfluenser som gevär, uppstoppade björnar i naturlig storlek och ljushyltade, storbröstade kvinnor i personalstaben, hördes refrängen " please. give me à real redneck girl". Tralalalala.... Så visst finns rasism och oerhört tydliga klass-skillnader här. När vi berättar om vår fantastiska resa ( och det gör vi ofta) är det två saker som folk nämner, dels den trista, stroppiga attityden hos folk i LA och varningens ord om Florida, som ska vara lika ytligt det, Key West undantaget. Bill har ju varit där tidigare men för mig blir det första gången och jag struntar alltid i vad folk säger och skapar min egen uppfattning, så vi får se, det är ett par veckor dit. Först blir det New Orleans', oh vad jag längtar dit, för det ska ni veta, att det är därför jag velat åka till USA , har aldrig haft någon längtan till det här landet tidigare, förutom till det mytomspunna, lite magiska staden. New Orleans', herr we come!!! Godnatt brothers and sisters


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0