Surströmmingspolka

Idag har vi haft surströmmingsfest.
Vid 11 tiden började en omisskännlig doft sprida sig, till glädje för vissa och sorg för andra och tillbehören gjordes i ordning.
Det finns väl få maträtter som delar in människors smak i älska eller hata, som just den jästa fisken.
Själv startade min karriär någon gång för si så där 20 år sedan då jag arbetade på Maria ungdom.
Det fanns en tradition bland norrlänningarna där att träffas och festa till kring fisken och de verkade ha det sååå kul!
 
Ett år frågade Britt Inger om jag inte ville vara med och undrade om jag inte hade norrländskt påbrå.
Eftersom min livsyn är (vilket jag berättat förut) att den enda fest jag tackar nej till är min egen begravning (och då är jag ändå med) behövde jag inte leta länge i mitt släktgalleri. Jo men visst, farmor kom ju från trakterna kring Boden så visst hade jag det!
Glädjen var stor när jag på detta sätt "kvalade" in i gänget och när fredagen kom närmade jag mig Fruängen, med skräckblandad glädje, det var ju inte en vanlig grillfest direkt.
För att göra en lång historia kort kan jag berätta att en liten ynka fisk, ordentligt inlindad i tunnbröd och i sällskap med massor av lök och potatis, blev mitt inträde i surströmmingsvärlden.
 
Idag åt jag åtta filéer som man äter vanlig sill, på tallrik med potatis och gräddfil. Det hårda tunnbrödet kompletterar måltiden bara för att det är så gott. Till detta en lättöl utan snaps för jag har ännu inte blivit så norrländsk att jag dricker mjölk till.
 
Nu sitter jag här i kvällningen och känner mig nöjd och tillfredställd. Raparna som kommer som ett brev på posten efter en sådan här fest är kanske inte är som en frisk fläkt, men det struntar jag i, det var det värt.
Jag har förresten alltid ätit vad jag vill, massor med vitlök eller mängder av rädisor för att det är så gott.
Hänsynslöst mot andra? Inte det minsta! Man får väl bara hoppa över pussandet några timmar:)
Nä, skillnaden är om jag skulle röka, där kan vi prata obehag och snusk, skulle nog aldrig klara av att kyssa en rökare idag.
Minns vad en pojkvän jag hade i tonåren sa om rökningen (jo jag var ung, dum och visste inte bättre, det var ju lite "tufft" att röka) att kyssa en som röker är som att slicka en askkopp. Dessutom får man så fula tänder och det ger ju inte rädisor och annat.
 
Så tacka vet jag surströmming och vitlök
Önskar er alla en fin kväll med eller utan rapar:)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0