Nära havet vill jag på....

......skriver Ulf Lundell i sin text om att trivas bäst vid öppna vatten och jag tror att det stämmer, åtminstone för mig.

Som stockholmsfödd med sommarhus i skärgården har vattnet alltid funnits närvarande. Att bada i det salta, kalla havsvattnet eller i den rena, ljumna sjön, ger njutning på olika sätt.

Kanske även vår längtan efter vatten är så djupt rotat eftersom vi faktiskt alla har legat i fostervatten?
Minns ett av mina barns förlossning då barnmorskan sa "när vattnet går doftar det ofta hav". Vad häftigt!

Att människokroppen är en del av allt, naturen glömmer ju många bort. Genom plast och konstgjorda dofter tar vi mer och mer avstånd från det faktum att även vi är djur, en art.
Djupt tragiskt!

Jobbade för 30 år sedan tillsammans med en man som var konstnär och även intresserad av homeopati.
Vi kom att prata om mat och på vilket sätt den var nyttig eller onyttig.
Vidare i samtalet berörde vi även ämnet Afrodisiakum, ämnen som väcker, höjer eller förstärker lusten, eller som det lite trist heter, höjer könsdriften.
Choklad, jordgubbar, champagne och ostron är nog förknippade med detta för många.

Det är då min arbetskamrat säger meningen som etsat sig fast i mitt minne.
"Ostron.....har en smak....... som är blandning av hav och kön"

Önskar er alla en fin fredag på alla sätt!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0