Självvald ensamhet

Sitter på järntorgspumpen i Gamla stan och äter en fiskgryta, gott.

Ser mig omkring och iakttar människorna som sitter i grupper eller i par, bara jag är själv.
Kanske några ser mig och tänker, stackars henne som är ensam.
Men det vet vi ju alla att det är en väldig skillnad på självvald ensamhet och påtvingad.

Efter en dag med möten, samtal och sysslor där jag varit omgiven av människor är det skönt att sitta själv, att få bara tyst, att få vara i fred.
Vara tyst och betrakta det som sker omkring mig.

Jag beställer en påtår och känner mig en smula trött vilket inte är konstigt då dagen har varit lång.

För en sekund snuddar tanken på att strunta i att traska upp till gatan där jag ska dansa och i stället gå tillbaks till bilen, som står parkerad vid slottet.
Men det är en sekund.

Glädjen över dansen, dansvännerna och gemenskapen tar över och jag kommer alldeles strax ta in notan och bege mig mot adressen där de orientaliska tonerna tränger sig ut genom dörrglipan.

Önskar er alla en fin kväll



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0