Det ligger i luften

Fredag och det känns som om något ligger i luften, men vet inte riktigt vad....

Städar och fixar inför kvällens middagsgäster som också är mina absolutglädje vänner.

Starka, självständiga kvinnor som alla är egna företagare antingen på heltid eller deltid.
Annika som är rektor men även en hejare på betong, Ulrika som är fantastisk kock men även GI guru och precis har öppnat krog på Gotland, Bino som är konstnär men även bild och slöjdlärare och sist men inte minst en av mina bästa vänner som jag även dansar orientaliskt med.

Tillsammans ska vi smida planer inför kommande roligheter. Ni som har varit med vet att det alltid blir en häftig och rolig tillställning där förhoppningsvis alla går hem med ett leende på läpparna.

Det slår mig att de flesta av mina närmsta vänner är just starka och självständiga, oavsett kön.
Men speciellt mina honvänner är så jäkla bra föredömen för unga kvinnor.

Att visa på att det är en ypperlig kombination både att vara smart och snygg (för att citera älskade Christina)

Att visa på att självständighet är det kvinnligaste som finns om vi nu ska komma in på genusperspektiv.

Tänk på alla kvinnor i alla länder som huvudansvarar för såväl insamlande av mat, som hämtning av vatten.
För att inte tala om den rena Amazonen som genom sitt val av leverne blev ett hot mot hela patriarkatet och måste förgöras.

Nåväl, nu ligger ju inte styrkan i könet utan i personligheten.
Själv är jag så lyckligt lottad eftersom jag hade en klok far som var oerhört stolt när jag vann över killarna i armbrytning, samt sköt bäst på skjutbanan! Inte brydde han sig om att jag var tjej.

Nej nu ska jag ut och plocka rönnbär och vackra blad för att dekorera matbordet.

Ha en fin dag allihop!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0