Riga

Ligger i hytten eller, kabyssen kanske man ska säga, på väg hem från Riga.
Det var första gången jag var där och hade inga förväntningar om vad som väntade mig.
Maria som jag åker med är liksom jag, intresserad av kultur så vi var inställda på museer och sådant. Nu visade det sig att Kristi Himmelsfärd även är helgdag här så det mesta var stängt. Men..... Det gjorde ingenting!

Först, en guidad tur på en turistbuss med svensk speaker, det var intressant! Sedan kaffe med bakverk på ett litet kondis, pianounderhållning på en restaurang och musikunderhållning från alla gatumusikanter. Hann med ett par besök i kyrkor och andra byggnader också.

På båten hade vi medlemmar från Filadelfiakyrkan som bordskamrater och vi deltog i allt, musiktävlingar, lotterier, sambakurs m.m.... Och skrattade gott.
"Man har inte roligare än man gör sig"
Ja, det är verkligen sant!

Jag kan känna ömhet för de som är så små, snåla och snobbiga i sitt synsätt på nöjen. De som viskar "white trash" åt paret som kommer gåendes hand i hand, i klädda likadana träningsoveraller. Eller fnissar åt Kvinnan på dansgolvet, som känner sig vacker, fri och lycklig i sin lila volangkjol och sin polotröja med puffärmar. Hon som känner att Abbas Dancing Queen, är skriven just för henne!

Stolt emottog vi priset för tipstävlingen i musik som båtens lekfarbror Micke, höll i puben. Två små flaskor rödvin.

Summering: en härligt, avslappnande resa med mycket prat, skratt och god mat. En resa som inte blev som vi tänkt, utan något hel annat.

Underbart, tack ödet!



Kommentarer
Agneta

Det blir inte alltid som man tänkt sig, men ibland blir det till och med bättre. En sådan här variant hade varit svårt att planera, eller hur? Trevligt att du delar med dig här på din blogg. Jag besökte Riga i somras.

2012-05-19 @ 18:24:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0