Vårdagjämning och tisdag

Välkommen till en ny dag kära vänner!

I dag är det Vårdagjämning och 6.14 inföll ögonblicket då solskivans centrum passerade gränsen mellan södra och norra himmelshalvan, det vill säga passerade himmelsekvatorn.
Punkten på himmelsekvatorn där passagen sker kallas vårdagjämningspunkten.

Men oj vad jag kan...eller inte.

Jag satt och lyssnade på radion och då slog det mig var, när och hur? Ni vet de tre frågorna som är så användbara i alla sammanhang.
Sagt och gjort sökte jag på nätet och fann följande text på Wikipedia (jo, jag kollade även på SMHI).
Och vet ni mina vänner, det slog mig vad utvecklingen går framåt! Jag undrar över något, knappar lite på datorn och vips, har jag fått information!
Självklart ska vi ta all information med en nypa salt.
Min pappa lärde mig att tänka kritiskt låååångt innan internet fanns, ja datorer också för den delen.
Han sa, "Ulla ha alltid i åtanke att bakom varje skriven text, tidningar, böcker m.m finns en journalist eller författare som på ett eller annat sätt framför sin text som tilltalar just henne/honom.
Så varsågod läs, lär och glöm aldrig att kunskap aldrig kan tas i från dig!

Vårdagjämningen är inte en dag, utan en ögonblicklig händelse som inträffar vid en bestämd tidpunkt vid olika klockslag på skilda ställen på jorden, beroende på i vilken tidszon man befinner sig.
Dag och natt är inte exakt lika långa vid vårdagjämningen. Detta förhållande inträder något dygn tidigare.
Det beror på ljusets böjning i atmosfären. Dagarna omkring vårdagjämningen går solen upp rakt i öster, och omkring tolv timmar senare går den ner rakt i väster. Om man bortser från områdena närmast jordens poler är dagarna kring vårdagjämningen ungefär lika långa över hela jorden.

De flesta äldre solkalendrar räknade vårdagjämningen som nyåret och fortfarande firas det persiska nyåret, Nouruz på vårdagjämningsdagen.

Enligt gammal kristen tradition så skapades jorden just på vårdagjämningen - dagen då mörkret och ljuset är lika stora men att ljuset kommer åter.
Att Maria blev bebådad runt samma period anses då vara ett tecken på att världen nyskapades i och med Jesus. Föreställningen om jordens pånyttfödelse vid vårdagjämningen är dock förkristen och fanns i de religioner som föregick kristendomen i Europa (se även nouruz). Vårdagjämningen som jungfru Marias bebådelsedag är alltså ett exempel på kristianisering.

Önskar er alla en fin och kreativ tisdag.

Tisdag som i Norden är uppkallad efter Odens son, den fornnordiska guden Tyr. (på fornsvenska kallad Ti).
På latin heter tisdag dies Martis vilket betyder Mars dag. Tyr identifieras ofta med den romerska krigsguden Mars
I Europa under medeltiden ansågs tisdagen som en lämplig dag att inleda krig på, då detta var krigsgudens dag. Även svärdssmide och andra krigsförberedande aktiviteter utfördes vanligtvis på tisdagar.

Kram alla vetgiriga, idag vet ni mer än vad ni gjorde igår:) Som alla dagar!!! 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0