Sista åket

Måndag igen, och efter förra veckans intensiva dagar känns det skönt med en ny vecka. Det är en hel del som ligger efter men som jag ska försöka ta tag i nu.
Som egenföretagare gäller det ju att vara diciplinerad, så att saker blir gjorda. Ingen annan gör ju sakerna åt mig eller betalar min lön. Eller som många författare säger -Jag sätter mig på morgonen och gör ett visst antal tecken, sen slutar jag för dagen"
 
Tur är väl då att jag tycker det är så kul att jobba!
Jag hinner inte få ut nya idéer ur hjärnan innan andra trycker på. Utan några som helst jämförelser kan jag verkligen förstå Van Gogh som inte sålde en tavla under hela sin livstid, utom till sin bror. Driften är inte att tjäna pengar på sin kreativitet utan att få ut den, ungefär som att trycka ut en finne. Man känner hela tiden att den finns där och blir lättad då den kommer ut. 
Gud, så vackert och poetiskt! 

Tänker på alla utställningar och perfomence, happenings ( jag är så gammal att jag fortfarande använder dom orden) som bara varit kul att göra, och inte inbringat en krona. Balkonger som varit en vassrugge mitt inne i stan, Sverige i miniatyr (nåja 40 m), kroppsmålade statyer, galna telefoner m.m m.m 
Men....sen har jag haft rena idéer som visst genererar pengar, för vi lever ju som bekant inte endast av luft och kärlek. Pengarna är ju en förutsättning för att resa, bjuda nära och kära på god mat och dryck, gå på teater m.m 
Vad jag menar är, jag kan inte klämma ut skapandefinnen med utgångspunkten att, Oj, nu ska jag tjäna pengar. Jag kan däremot kölhala en idé som är rolig med tanken WOW, den här kommer alla vilja ha och då förvandla pupillerna till dollartecken!
Det är därför en stor skillnad att skapa saker på beställning, mot att bara låta sig uppfylllas av det som vill ut.
Och kära vänner, båda sätten kan vara lika roliga!

Så den kommande veckan är en salig blandning av bägge komponeneter.
Får bara inte slappna av för mycket idag, för visst är det så att man aldrig ska åka sista åket, det är då man bryter benet.
Skärper till mig när jag ska ta mig över min isiga tomt med tanken, det vore ju typiskt att halka nu, när jag klarat mig hela vintern! 
Ha en underbar dag allih
op!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0