Till alla ni som skäms...

Jag brukar bli fascinerad över hur ord och uttryck blir mode.

Minns ni när allt var "klockrent" och vi pratade om "globala" företeelser. Sedan något jag har väldigt, väldigt svårt att ta till mig och det är "leverera". Det låter som människor är produktiva maskiner som "levererar" konst, musik, resultat, kärlek, förtroenden m.m.
I min värld är alla människor skapande individer, oavsett vad man sysslar med. Skapande människor som genom arbete och inspiration, åstadkommer enastående saker som andra, glädjerikt får ta del ut av.

Och nu...."skämskudde"....

Vuxna, journalister, föräldrar, medmänniskor använder detta ord som någon slags pinsamhetskamouflage.
Är det verkligen så, att vi är så många som skäms å andras vägnar?
Som tycker det är pinsamt när någon gör det oförutsedda, det inte helt perfekta, det vi själva aldrig skulle göra?
Jag förstår inte varför jag ska tycka att det är pinsamt, när någon annan bjuder på sig själv i sin ofullkomlighet.
Däremot tycker jag det är pinsamt med människor som gör andra illa, medvetet och elakt, i ord, sak och handling.
Det är pinsamt för att jag skäms över mig själv då jag inte gör allt för att förhindra detta.

Önskar er alla en fin dag då ni kan stoppa kudden bakom huvudet, istället för framför!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0