Livet är ett kinderägg

Gråmulet, vardag.....

Aprilvädret är lika pålitligt som det är opålitligt. Det vi vet är att ena dagen är det snö och den andra sol eller regn och det är ju pålitligt. Det är liksom ingen ide att ens titta på väderprognosen eftersom vädergudarna ger oss lång näsa var och varannan dag.
Åt middag i Gamla Stan med en vän i går( jag kan inte hålla mig därifrån:) Det var ett samtal präglat av allvar, lättsamhet, glädje och sorg, precis som livet självt.
Kanske det till och med är så att även livet är opålitligt? Att mötet vi tror ska bli tråkigt eller roligt, blir precis det motsatta, precis som vårens väder?

För egen del brukar jag väldigt sällan ha förväntningar över konserter, restauranger, möten eller livet självt.
Jag har ingen aning om det är en bra eller dålig egenskap, men för mig för det med sig, att jag ständigt blir överraskad men sällan besviken.
Hela livet blir liksom som ett kinderägg
Vissa ägg innehåller en komplicerad mini byggsats till en liten lyftkran av plast, andra en jättevacker ring med en stor röd sten.

Det, mina kära vänner, är en stor skillnad mot att lägga in en femkrona, i en sådan där apparat som är full med genomskinliga plastägg.
Förväntansfullt står du och tittar in i apparaten, ser ägget med den tråkiga bilen genom plasten, ser den vackra ringen.
Lägger in myntet, vrider om metallvredet och så hörs det "Plopp".
Försiktigt öppnar du locket och ut rullar......ett plastägg med en underbar krokodil av gummi, med snälla ögon.

Helt plötsligt är du ägare till ett föremål du inte ens visste fanns, men som livet valde åt dig! Vilken lycka!

Tisdagskram till er allihop



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0