Långfredag

Långfredagen.......

En dag där biobesök, middag med goda vänner, eller bara en extra ledig dag har blivit innehållsrik.
Det är en enorm skillnad mot förr.

Jag är så pass gammal, att jag minns hur tråkig man tyckte långfredagen var.
Den skulle präglas av lugn, vemod och sorg över vetskapen av vad Jesus genomled, denna dag.
Det spelade ingen roll om du var religiös eller inte, samhället stod stilla.
På radiokanalerna som var tre, P1, P2 och P3, spelades klassisk, sorglig musik i moll.
Det var helt enkelt, en förbannad tråkig dag, i väntan på den roliga påskaftonen

Eftersom jag aldrig tänker före när jag skriver, utan bara öppnar ventilen, tänkte jag först skriva "Så allt var inte bättre förr"
Men så slår det mig, kanske var det inte så dumt?

Det kanske till och med är så att i dagens samhälle, skulle det vara bra med en riktig, trist, långfredag.
En dag när vi får lyssna inåt.
Med andra ord ett billigt alternativ till en dagskurs i mindfullness.

Tänk er synen på tunnelbanan.

Skocken av människor sitter stilla och betraktar stationerna som susar förbi. Ser den vackra mosaiken på T-centralen, Östermalmstorgs vackra konstverk, Solna centrums röda skogslandskap.

Inga mobiltelefoner, vars skärmar fungerar som enorma magneter som drar till sig pupillen, hos den som äger en sådan. Inte en sekund släpper magnetismen.
Eller ljudet som högt strömmar ut från ynglingens iphone, trots att han använder hörlurar. ( Att han inte blir döv, med den volymen?)
Nej, jag får nog ändra mig i frågan om dagen i dag.

Långfredagen var bättre förr



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0