April

Solen skiner utanför fönstret och lurar mig litegrann, det är jättekallt när jag kommer ut.
Det här är väl vad som kallas ett riktigt aprilväder. Värme och kyla om vartannat. Sol och snö.
Då slår det mig, undrar om vi som är födda i april, är påverkade av detta?
Liksom människor i andra månader påverkas av det väder som är just då de är födda? Kanske det...

Oavsett om man tror på horoskop eller inte, så kanske ändå vädret har en påverkan, på vår första tid i livet?
Jag menar, en vädur uppvuxen i det varierande vårvädret i Sverige, har andra intryck än en vädur i Afrika?
Ser jag på mig själv, är jag som aprilvädret.
Strålande sol, fantastiskt blå himmel men även regn och rusk, men mest sol och förväntan, nyfikenhet.
Nyfiken på vad som ska hända härnäst, nyfiken på vilken trevlig ny bekanskap jag ska göra, nyfiken på om det finns något nytt, kul som ska hända framöver
Älskar att lusläsa Dn På Stan och sätta ett kryss vid de utställningar, konserter och annat jag vill se.
Likaså alla trevliga inbjudningar på Facebook, konserter, fester m.m

Lika nyfikna ser vårens små knoppar ut
Plopp, så sticker dom opp, plopp så slår knopparna ut till vackra blommor, plopp, så förvandlas den stora björkens krona, till en ljus, skir och ljusgrön hägring mot himlen.
Det händer helt enkel mycket i det omväxlande April, explosionens månad.

Därför är det extra skönt att det även är lite gråmulet, någon dag då och då.
När ruskvädret inbjuder till meditation och betraktelse.
Att ligga ner och blicka ut genom snöstormen, lyssna på klassisk musik, ta en liten tupplur.
För att sedan vakna upp till solen som starkt lyser på mitt sovande ansikte. Ingen snö, ingen blåst utan blå klar himmel och solsken.
Under samma dag!

Tittar ut genom mitt fönster, denna klara, kyliga påskdag, och ser att himlen är blå.
Tänker att snart är våren här, på riktigt!

Ha en fin dag allihop!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0