Afternoon tea

Underbara kontraster igen.

Igår vandrandes i träskmark och kyla långt från storstaden, idag Afternoon tea på Cadierbaren i Grand Hotel, mitt i Stockholm.
Njöt i fulla drag av gott te, små snittar och underbara små söta bakverk tillsammans med två av barnen. Tyvärr hade en av dem fått förhinder så jag får väl uppepa besöket en gång till:)

Det här var ytterligare en av drömmarna jag uppfyller, att i trevligt sällskap uppleva Grands underbara testund.
Till skillnad mot det förra inlägget, där jag beskrev upplevelser som inte kostar något, var detta naturligtvis inte gratis.
Men det viktiga för mig, är kunskapen om att jag själv ansvarar för att mina drömmar uppfylls. Ingen annan.
För mig ligger inte lyckan i att köpa saker, har aldrig gjort. Jag nöter sönder mina kläder för att jag tycker om dem. Mina sälskinnsstövlar är ett bra exempel på detta.

Med risk att verka galen ska jag avslöja att jag begravde dom, här ute på Ingarö, för si så där 25 år sedan.
Jag skäms att det var sälskinn, fick dom som gåva men ÄLSKADE dem. År ut och år in, värmde de mina fötter och höll vätan utanför. Jag är övertygad om att det är fler av er som minns dem.
Efter otaliga lagningar hos skomakaren, fick jag till slut dödsdomen, de går inte att laga dem längre, skinnet är för tunt.
Med tunga steg och sorg i bröstet gick jag i väg med stövlarna i en systempåse (ja dom var nätta fast de var så varma, så de fick plats i en sådan).
I flera månader låg dom i garderoben, för jag hade inte mage att kasta dessa trotjänare. Så när sommaren kom tog jag med dem till skärgården, grävde ett hål och begravde dem. Minns inte om jag gjorde ett litet kors av några pinnar, men jag tror det.

Det handlar absolut inte om snålhet, det ordet finns inte ens i mitt vokabulär, utan det handlar om att använda det jag köper och då spelar det ingen roll om det kostar.
Kvalitet är viktigt på alla sätt! Kläder, mat och vänskap.

Nästa dröm att förverkliga är att göra ett draperi av kottar, som kanske kan skrämma rådjuren att gå in på terrassen där jag planterat tulpaner.

Får börja i påsk

Ha det så gott allihop!



Kommentarer
Bi

Underbar historia <3

2012-04-04 @ 08:44:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0