20 april

20 april och jag fyller år.

Att alla datum har sina stjärntvillingar dvs. personer födda på samma dag, är självklart.
Om det sedan finns gemensamma nämnare i personlighet m.m har jag ingen aning om.
Hur som helst är det faktum, att dagens datum är födelsedag för många "starka" personligheter.

Amadeu, min systerson som överlevt. sin hjärntumör är en positiv personlighet.
Björn Skifs, Jessica Lange, Aarto Passilinna och Måns Herngren likaså.

Sedan har vi då profeten Muhammed, Adolf Hitler, Napoleon och fler andra som på ett eller annat sätt lämnat avtryck, såväl fruktansvärt hemska som historieskapande.

20 april är också det datum då majblomman såldes för första gången 1907 och beslut om kvinnlig tronföljd klubbades igenom.

Ja, det har varit många 20 april sedan jag föddes på Sabbatsbergs sjukhus i Vasastan, närmare bestämt 53 stycken!
De allra flesta har startats med frukost på sängen.
Choklad med vispgrädde, ägg och kaviarsmörgås, en liten blomma i en kopp, och DN (och några paket:)
Det är födelsedags morgon för mig det!

Minns med värme i bröstet, slamret av koppar i köket, ljudet när grädden vispas och den falska, underbara kören som sjungandes "Ja må ho leva" kommer närmare och närmare, allt medan jag låtsas sova!
En gång lade jag mig upp och ner, samtidigt som jag drog täcket över huvudet. Tänk Pippi Långstrump med fötterna på kudden.
Svettigt som bara den, låg jag och fnissade för mig själv, medan familjen stod och sjöng vid fötterna:)

I morse trotsade min storasyster ruskvädret, och kom upp till min lilla stuga med kaffe, smörgås och blomma.
Jag blev rörd, djupt i hjärtat!
Allt har sin tid, det är verkligen sant!

Är så glad att jag fått vara med så länge, fortsättningen på livshistorien känns som en bonus, ett frispel!

Tack livet!



Kommentarer
Agneta

Verkligen omtänksamt och gulligt av din syster att göra sig detta besvär för att glädja dig på din födelsedag.

2012-04-21 @ 21:39:42


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0