❤️

(null)

Mardi Gras ♥️återkommer gärna

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Av Ulla Britt Ranklint 

Året var 1517 då den spanske upptäcktsresanden Alonso Alvárez de Pineda anlände till ett enormt träskland vid Mexikanska bukten, där den stora floden Mississippi mötte havet. De första invånarna här levde på en hälsosam diet av musslor, ostron, vilda plantor och örter, och bodde i hyddor med tak av lera, varav det fanns mycket. Denna natur lade kanske grunden till den känsla av säregenhet och isolering som neworleansborna sedermera skulle utveckla – och se som sitt adelsmärke.

Snart visste man i hela Europa att en spanjor hittat en vattenväg direkt in i Nordamerikas hjärtland, vilket inspirerade till egen utforskning. En spansk conquistador, Hernán de Soto, satte av från Florida landvägen år 1593, och fick kämpa i tre år genom vildmarken innan hans expedition nådde Mississippideltat, där han drunknade. Berättelsen om hans öde spreds snabbt och blev så avtändande på äventyrslustan att nästa stora expedition inte utrustades förrän 140 år senare.

De spanjorer som kom fram hade som vanligt styrts av sin eviga törst efter guld, men inte hittat något och därför vänt om utan att lämna några spår efter sig. Men när den franske kolonialtjänstemannen och entusiasten René Robert Cavelier de La Salle hittat vägen från de stora sjöarna i norr till havet i söder hade man fått ett första begrepp om kontinentens enorma proportioner. Det här skulle bli en bra present åt franske kungen, tyckte La Salle, som när han kom fram till en någorlunda torr plats i deltat lät resa ett träkors för att markera att Amerikas centrala delar nu tillhörde en kristen nation. Dessutom satte han upp en träpelare med en kunglig medaljong som tillkännagjorde att området mellan Appalacherna i öster och Klippiga Bergen i väster skulle heta Louisiana, efter kungen i Paris, Ludvig XIV.

Det tragiska inträffade emellertid, att när La Salle efter ett par års bortovaro ville återvända för att mer i detalj etablera sin koloni – den här gången uppbackad av en liten flotta – kunde han inte hitta platsen för grundandet (några mil från nuvarande New Orleans).

I två år sökte man i de ständigt skiftande träskmarkerna efter korset, innan ett par av matroserna tröttnade på det eviga letandet och slog ihjäl La Salle. Detta hände år 1687.

Som ebb och flod vällde de fram, de historiens vågor som slutligen skulle forma detta område. 1600-talet närmade sig sitt slut när två fransk-kanadensiska bröder återigen fann den strategiska punkt i deltat som sammanband Atlanten med Lake Pontchartrain. Bröderna slog nattläger på en udde i floden fettisdagen 1699 – Mardi Gras – och kallade därför udden Pointe de Mardi Gras, ett namn som eftervärlden skulle bevara för påskveckans karnevalsfestligheter.

Den ene av bröderna dog i gula febern, men den andre var med om att grunda New Orleans år 1718 och blev dess förste borgmästare. Staden hade fått sitt namn efter Frankrikes dåvarande förmyndarregent, hertigen av Orléans. En god vän till regenten var John Law, skotsk storskojare och playboy. Laws paradnummer var att i Europa sälja mark i Louisiana, mark som vid inspektion oftast visade sig bestå av malariasjuka träsk. Hur det än var så ökade den nya stadens befolkning, även om den mest kom att bestå av besvikna lycksökare, frisläppta fångar, prostituerade och afrikanska slavar. De vita som kom till världen i New Orleans – när någon av föräldrarna var fransman eller spanjor – kallades kreoler. Så hade en ny kultur fått ett namn, praktiskt taget innan den hade fått sina karakteristiska drag. Än så länge styrdes områdets öden från Frankrike. Code Noir, till exempel, den lag som föreskrev de svartas rättigheter, utgjorde en del av den berömda Code Napoléon och hade sett dagens ljus i Versailles, då närmast ämnad att tillämpas i Santo Domingo. Lagen innebar bland annat att frigivna svarta, les gens de couleur libre, visserligen måste bära pass som bekräftade deras status men dock till viss del hade samma rätttigheter som de vita: till exempel kunde de köpa sina egna slavar.

Det mest betydande för Louisiana var det så kallade Fontainbleau-avtalet, ett stycke politiskt rävspel där det kan vara svårt att urskilja turerna och se vem som lurade vem eller vem som blev mest lurad. Första akten utspelades 1762, när territoriet Louisiana delades i två delar, varav den västra – allt land väster om Mississippi plus New Orleans – tilldelades Spanien. Ludvig XV satt nu på Frankrikes tron, och tyckte inte att han haft annat än problem och utgifter av sina ärvda besittningar. De passade, med andra ord, bra som present till någon som inte visste bättre än att tacka och ta emot. Ludvig gav området till sin käre kusin Karl III av Bourbon i Spanien, och i gengäld kunde han räkna med dennes stöd i det spända politiska förhållandet till England.

Ett år senare gick dock östra Louisiana till just England.

New Orleans har aldrig haft det så bra som under den spanska epoken, som varade i 48 år, trots politiska oroligheter och två ödeläggande bränder. Invånarantalet fördubblades till omkring åttatusen, St Louiskatedralen byggdes, ett polisväsen konstruerades och den första tidningen trycktes. Då såg läget betydligt mer problematiskt ut i Europa. Napoleon dominerade nu scenen; Spanien var svagare än någonsin.

Det krig som under många år pågått mellan USA och England – aldrig formellt förklarat – fick sin avslutning i Paris hösten 1800. Dagen därpå, den första oktober, undertecknade den spanske kungen Karl IV i Ildefonso, Spanien, det papper där han återbördade "spanska" Louisiana till Frankrike. Också detta var ett hemligt dekret, och det dröjde två år innan det offentliggjordes och ratificerades. 1803 sålde Napoleon territoriet till USA:s regering för 15 miljoner dollar. År 1812 blev Louisiana den artonde staten i unionen och fick en konstitution.

Kolonialtidens New Orleans hade tydliga släktdrag med europeiska storstäder och skulle också i fortsättningen utvecklas i den riktningen. Men det gick långsamt. Redan 1723, fem år efter att platsen fått sitt namn, drabbades den av sin första orkan, som rev med sig de flesta av nybyggets bostäder. 1740 förstörde två orkaner skördarna med svält som följd. 1788 brann fyra femtedelar av New Orleans ner, och 1794 ödelades mer än tvåhundra byggnader i en ny eldsvåda.

När USA tog över makten i New Orleans innebar det en enorm kulturell förändring. Från att ha varit en europeisk enklav på den amerikanska kontinenten förväntades den nu öppna sig för nya influenser av okänt och skrämmande slag. De frigivna slavarna fråntogs Code Noir, och mer än hälften av den svarta befolkningen, som tidigare varit fria medborgare, blev nu plötsligt handelsvara.

Bara veckor efter Louisianas inträde i unionen utbröt ett nytt krig med britterna, och även om det passerade New Orleans tämligen obemärkt visste man naturligtvis att fienden i augusti 1814 hade trängt in i huvudstaden Washington, bränt Capitolium och kongressens bibliotek och tänt på presidentens bostad. Nu såg det ut som om den brittiske generalen med en flotta på femtio skepp och en tiotusenhövdad armé var på väg mot Södern. Skulle man alltså tvingas släppa in engelsmän i detta stackars prövade New Orleans, som ännu inte hade hämtat sig från konfrontationen med de egendomliga amerikanarna?

General Andrew Jackson anlände till New Orleans i november och försökte i en hast skrapa ihop ett försvar, mest av gatans otränade folk. Arga svarta – tidigare fria, numera slavar – marscherade sida vid sida med vita playboys med långa franska namn; resliga Choctaw-indianer betraktade förvånat den ökände piraten Jean Lafitte och hans anhang, som avbrutit sin illegala verksamhet för att försvara New Orleans. Den 8 januari 1815 skedde sammandrabbningen. Och det osannolika hände att detta färgstarka pack, som såg ut som en förolämpning mot varje militärt tränad fiende, gick fram på enad front, praktiskt taget utan eget manfall, och dödade ett par tusen britter, inklusive deras befälhavare. Resten skrämde de på flykten. Andrew Jackson och New Orleans hade vunnit kriget!

Överallt i unionen hurrades det. Lite senare nåddes man emellertid av en nyhet från Europa: i en liten belgisk stad hade freden mellan kontrahenterna slutits redan på julafton, två veckor före segern i New Orleans...

Ännu var det inte mycket till stad. Omkring 1 300 små hus hade efter 1700-talets många bränder placerats i ett prydligt rutmönster. Arkitekturen var mestadels spansk med dekorativa järnsmidesarbeten kring balkonger och fönster, vilket gav stadsbilden ett skört, romantiskt intryck. På kyrkogårdarna var gravarna placerade i våningar på höjden på grund av översvämningsrisken. Men med infrastrukturen var det uselt ställt; stadens gator var oftast kantade av öppna stinkande kloaker.

Men så hände det oväntade: under de fredliga år som följde fram till inbördeskrigets utbrott 1861, blev New Orleans rikt. Äntligen hade dess tid kommit, då det unika läget vid mötande vattenvägar kunde utnyttjas till fullo. Ångkraften hade givit ny energi åt hamnarna. Nu började folk anlända i drivor – fartygen gick med råvaror till den amerikanska ostkusten och till Europa och vände tillbaka med immigranter. Byggnationen tog fart. Gatorna stensattes och gaslyktor tändes. 1835 infördes hästspårvagnarna, som förband centrum med de nya förstäderna. Sjukhus, banker, barnhem och katedraler byggdes, liksom ett par praktfulla hotell och ett operahus som kunde mäta sig med Europas främsta. New Orleans blev faktiskt den första staden i nya världen där folk kunde se opera.

Den kreolska kulturen hade med tiden skuffats undan och bleknat. Numera dominerades gatubilden av affärsmän, läkare, jurister och kontorsfolk. De fransmän som nyligen anlänt från Europa hade mer eller mindre motvilligt försökt liera sig med den kreolska befolkningen – men det var för sent. Det var i amerikansk regi som New Orleans skulle bli USA:s mest välbärgade stad, näst efter New York.

Nya klasser uppstod, gamla försvann. När en kanal skulle dras genom träskmarkerna avdelades irländska nykomlingar – en ny underklass – till arbetet, och de dog som flugor. I tre år, fram till 1832, härjades New Orleans av gula febern, varefter den avlöstes av en koleraepidemi som varje dag under tre veckor skördade femhundra liv. En sjättedel av befolkningen avled. Tjärtunnor brann i varje gathörn, eldar som ansågs rena luften.

1853 kom gula febern tillbaka och tog med sig elvatusen new­orleansbor i historiens värsta epidemi av denna sjukdom. Ur så mycken sorg uppstod en stark livsupplevelse. Trots alla katastrofer blev det inte den ständiga närheten till döden som satte sin prägel på New Orleans, utan den hektiska livsglädjen.

Kanske hade det börjat med de svarta slavarnas begravningsriter. Vid dessa spelades sorgemusik på väg till graven, toner som på hemvägen förbyttes i musik som berättade om triumf – över att ett sorgeliv var över, och att den avlidnes själ var på väg tillbaka hem, till Afrika.

Redan på 1830-talet hade mässingsmusik vid begravningar blivit tradition också bland de vita i New Orleans. Och alla orkestrar marscherade inte bara till och från graven – för att få större svängrum och en större publik tog de också andra rutter. Hade någon riktigt betydande man dött, som vid president James Garfields frånfälle 1881, marscherade fler än ett dussin band kors och tvärs genom staden. Processionerna växte längs vägen, folk dansade, sjöng, klappande i händerna, improviserade.

Inbördeskriget, länge väntat, bröt ut i South Carolina våren 1861. New Orleans nåddes inte förrän ett år senare, när de federala styrkorna ockuperade hamnen och staden. Därmed hade den första av utbrytarstaterna fått ge sig. Från våren 1862 till våren 1865 led lokalbefolkningen under ockupanterna – men staden hade ändå kommit jämförelsevis lindrigt undan.

I juli 1864 fick Louisiana en ny konstitution. Slaveri var nu förbjudet, och alla barn skulle inordnas i ett skolsystem. Alla män som gjort militärtjänst, betalat skatt och var vid sina sinnens fulla bruk var röstberättigade.

Det lät ju som om också alla svarta män skulle få rösträtt – detta tyckte dock myndigheterna från början var att gå för långt. Efter mycket bråk och ett allvarligt upplopp med flera döda antog konstitutionsutskottet först fyra år senare, i mars 1868, en konstitution som försäkrade svarta män fullt medborgarskap med rösträtt. Efter en lång period av undantagstillstånd återupptogs Louisiana i unionen. Rekonstruktionstiden hade varit

plågsammare än själva kriget. New Orleans status hade avsevärt försämrats, liksom dess ekonomi. Under krigsåren hade järnvägen revolutionerat transporter av folk och gods, och hamnarna var inte längre samma guldgruvor som de varit.

Så småningom blev det lite bättre tider. De två huvudindustrierna, bomull och socker, återhämtade sig, arbetslösheten minskade och folk började återfå sin optimism. 1884 vågade man sig på att arrangera en världsutställning baserad på hemindustrierna, men den gjorde dundrande fiasko. Emellertid fick utställningen en konsekvens som ingen hade förutsett. De besökare från främmande ort som blev besvikna på expon upptäckte istället något annat. En unik, exotisk stad. En plats som inte svarade mot gängse beskrivningar av stora städer. Ett samhälle som kittlade fantasin, som tycktes leka med döden, utmana katastroferna, besegra sorgen. Världen fick syn på New Orleans, och blev fascinerad.

New Orleans är beläget under havsytan, genomsnittsdjupet är två fot, cirka 65 centimeter. Massor av vatten har därför sköljt genom dess historia, i stormar och översvämningar. Redan 1718 hade de första skyddsvallarna, levees, installerats, med benägen hjälp av från Frankrike importerade livstidsfångar. Under tidigt 1990-tal avslutade militären en gigantisk utbyggnad av systemet.

När orkanen med det oskyldiga namnet Katrina hösten 2005 drog in från Atlanten, trodde många att detta var New Orleans dödsminut. Men säkert kommer hon ändå tillbaka, den stad som mer än de flesta haft anledning att sjunga the blues.

Ulla Britta Ramklint har tillbringat arton år av sitt liv på amerikansk mark. I Populär Historia nr 4/98 skrev hon om USA:s köp av Louisiana i artikeln "Världens största markaffär".

Voodoons drottning

Voodoo är en religion utan urkunder eller andra konkreta referenser. Den har västafrikanskt ursprung, kom med slavarna till Haiti på 1700-talet, och anlände efter slavupproret i Santo Domingo 1791 med flyktingarna till New Orleans.

Möjligtvis var det »voodoo-drottningen» Marie Laveau som i New Orleans introducerade denna besynnerliga blandning av andedyrkan och naturextas, djuroffer, katolska riter, erotiska danser och orgier, hypnotism, fetischism och diverse svart magi. Ingen visste när Marie Laveau var född, men hon lär ha varit över hundra år när hon dog i juni 1881.

Marie Laveaus verksamhet var mångfaldig, hon var allt från barmhärtighetssyster till politisk spion och bordellmamma. Hennes karisma var sådan att hon för New Orleans svarta tjänare blev en modersfigur för vilken de villigt rapporterade vad som tilldrog sig i de rika hushållen. Den information hon på så sätt kom i besittning av kunde hon sedan sälja eller använda som utpressning. Hon blev en maktfaktor i staden – politiskt, religiöst och socialt.

Laveau bjöd ofta in både press och polis till sina seanser, där danserna, utförda av nakna eller halvnakna, var ett huvudelement. Själv deltog hon också, dock fullt påklädd, med sin flera meter långa och fruktade orm Zombi.

På två sätt överlevde hon sig själv: först genom dottern, som hade samma namn, samma morbida läggning och nästan lika stor makt. På gravplatsen St Louis Cemetery No 1 finns en grav märkt Marie Laveau, men ingen vet om den hyser modern, dottern, bägge eller ingendera. Och sen genom att hon fortfarande dyrkas i New Orleans.

Ulla Britta Ramklint

Jazz och synd

Synd är knappast New Orleans ensamrätt, men man kan nog säga att synden alltid har haft ett välkomnande hem här. I slutet av 1800-talet var hela staden infekterad av kriminalitet, och i ökända kvarter kunde man bli både rånad och mördad. Prostitution fanns överallt. Frågan kom upp i stadsfullmäktige som beslöt att en hel stadsdel skulle avdelas för »nöjeslivet» – på så sätt skulle man kunna behålla kontrollen. Bakom förslaget låg en företagsam svenskamerikan vid namn Tom Andersson, känd bordellpappa och knarkhandlare med starka band till både polisen och undre världen. Propositionen undertecknades dock av en renlevnadsman som hette Sidney Story, och det blev därför han som, orättvist, fick ge namn åt det strax världsberömda depraverade distriktet Storyville.

I nästan tjugo år fungerade det hela, från 1898 till 1917. Men eftersom New Orleans var en viktig utskeppningsstad under första världskriget, ansågs risken för epidemiartade könssjukdomar bland flottans män överhängande, och Storyville stängdes – eller, adekvatare, verksamheten upphörde att vara laglig. På 1940-talet, återigen under krigstid, jämnades hela området med marken.

Begreppet Storyville förknippas i dag mest med jazzen, som under den här epoken fick sitt stora genombrott. Att Jelly Roll Morton, den förste jazzkompositören, som mycket ung brukade arbeta i Storyville som ragtime-pianist hjälpte förstås till. Men mest handlade det om att de två fenomenen sammanföll i tid. När bordellerna blev olagliga i Storyville var jazzens första guldålder förbi i New Orleans. Jazzen slog rot på andra platser, främst Chicago och New York.

Ulla Britta Ramklint

Festernas fest

Från allra första början har folk i New Orleans levt med gatan som scen och salong. Ur gatuförsäljarnas hamrande på diverse utensilier, och rabblande av rytmiska reklamramsor, föddes en musikalisk kultur: skoputsarna sjöng medan de putsade och dansade medan de väntade på kunder, barberarna visslade medan de tvålade in, springpojkarna steppade utanför sina butiker.

Karnevalstiden varar från trettondedag jul till fettisdagen, Mardi Gras, som infaller 46 dagar före påsk och betecknar festernas klimax. Under hela denna säsong brukar ett fyrtiotal karnevalsbaler hållas. Från att ursprungligen mestadels ha hållits utomhus har de finaste evenemangen på senare tid flyttat inomhus.

Natten mot fettisdagen bjuder staden fortfarande på den allra största karnevalsbalen, på Spanish Plaza. Orkestrarna avlöser varann och raketer skjuts upp. Själva fettisdagen är tiden för huvudevenemanget, processionen av de karnevalsflottar för vilka man har planerat och arbetat i månader. De flesta flottarna både tillverkas och ställs ut under resten av året på Mardi Gras World, som blivit ett av stadens stora dragplåster. Det är beläget i förstaden Algiers och nås med en gratis färja tvärsöver Mississippi.

Vid midnatt är festen slut, och på askonsdagen går man i kyrkan och får sina synder förlåtna; prästen ritar ett kors med aska i var och ens panna – och man börjar längta till nästa års Mardi Gras. Inte minst affärsmännen, som under en normal sådan omsätter 500 miljoner dollar. Utöver Mardi Gras brukar New Orleans fira ett åttiotal andra fester under ett kalenderår.

Ulla Britta Ramklint

Publicerad i populär historia 3/2006

Lördagsglädje💕

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

🌿Med doft av sommar

Sommar..., det doftar sommar sa han och blundade med ett leende på läpparna. Det var torsdag och trädgårdscafe som vanligt. Det var temat trädgården och vad som skulle odlas i där. Under det goda samtalet med kaffe och nybakat bröd till fylldes det vita arket med önskemål om potatis, dill, krusbär, ringblommor och solstolar.

Drömmar om kommande sommar med värme, dofter och humlesurr.

Doften av ginsten fyllde rummet och vi konstaterade att det sällan är de årsrika som har allergi utan personalen, den yngre generationen och det ledde samtalet framåt. Kunde det bero på miljöförstöringar, besprutning på grödor, eller ökad känslighet?

Frågan blev obesvarad och till tonerna av Nina Simone såg vi snön virvla runt utanför fönstret.

Doften av sommar bleknade bort och insikten om att vi bara avklarat halva januari blev väldigt tydlig. Kanske vi hinner göra både snölyktor och en snögubbe innan vintern är slut? Och tänk om det blir en riktig vår med istappar och takdropp?

Den som lever får se 🌿 (null)


🌿

(null)

🌿

(null)

🌿Häxkraft🌿

(null)

Varför då?

(null)

Igår gick jag med i fackeltåget Me too.
Parallellt med att vi vandrade från Humlegården plingade det med jämna mellanrum till i mobilen. 
I vanliga fall skulle jag låtit den ligga kvar i fickan för att rikta koncentrationen åt manifestationen, men just då var det så självklart att ta upp mobilen ur fickan.
På skärmen kom bilder på mitt första barnbarn, bara två dagar efter hennes ankomst till det här livet. En så fin liten tös med hela livet framför sig, med allt vad det innebär.
Kraften som fullständigt omkullkastade mig när jag insåg  att även lilla Vida kommer att möta livets glädjeämnen men även svårigheter blev som en förstärkning av manifestationens innehåll.
Som mamma till en dotter och ett barnbarn som fötts till flicka blev känslan av att jag inte har något annat val än att, så länge jag lever och orkar, engagera mig i alla frågor som handlar om jämnställdhet, oavsett ämne. 
Ja, det känns helt enkelt som en skyldighet för mig när jag tänker på alla dem som i århundraden kämpat för att jag som kvinna kan rösta, studera och att jag så småningom, förhoppningsvis, får uppleva att alla kvinnor och män, oavsett ålder får leva jämställt.
Nu handlar det här inte främst om genus, självklart hade jag känt samma sak om det var mina söner som på grund av det dom bär mellan benen skulle bli behandlade som mindre värda, som ägodelar eller villebråd.
Men nu är det fortfarande så att vi har lång väg att gå och jag kan inte göra något annat än att dra mitt strå till stacken, förmedla mitt budskap att jag och andra ser er, ni kvinnor som förnedras och behandlas illa, men vi SER även ER som behandlar flickor och kvinnor illa och att jag kommer fortsätta att vara obekväm och kanske även pinsam i någons öga gällande mitt agerande, text och språk.
Så länge jag andas kan jag göra något🌿


Meningen med livet♥️

Nu är jag farmor❤️Livets underverk❤️välkommen fina, fina Vida ♥️
Tack Sebastian  (null)

(null)

och Denise ♥️♥️♥️

"Är det sant att jag håller ett barn på min arm
och ser mig själv i dess blick
att fjärdarna gnistra och jorden är varm
och himmelen utan en prick
Vad är det för tid
vad är det för år, vem är jag,
vad bär jag för namn?
Du skrattande knyte med solblekt hår
hur fick jag dig i min famn?
Jag lever, jag lever
på jorden jag står.
Var har jag varit förut?
Jag väntade visst miljoner år
på denna enda minut."
E Lindorm

♥️ Livet är underbart❤️

(null)

Nattvak

Under sju år jobbade jag natt. Anledningen var att mina tre barn inte skulle behöva slitas upp för tidigt på morgonen för att gå till dagis, men även att jag skulle ha möjlighet att jobba konstnärligt på dagarna.
Hur trött jag än var så fick jag det stt fungera och jag hoppas att det gör det idag också. 
Inte en minut har jag sovit i natt av den enkla anledningen att jag går i väntans tider, ska bli farmor💕
En fantastisk upplevelse som väntar och i natt har jag följt förlossningsarbetet  som ännu inte är färdigt. Därför ligger jag nu, med ögon likt ett nattdjur och tittar på nyttigheter och onyttigheter på min telefon samtidigt som jag med jämna mellanrum tittar om ett nytt sms har kommit. 
På återseende🌿 (null)

Det lutar åt fisk idag🌿

Because I’m worth it (null)

Måndagsbestyr🌿

Måndag och för mig den första riktiga jobbdagen på året. Det är mycket pappersjobb som ska göras och det är verkligen det tråkigaste jag vet. Sedan spelar det ingen roll om det är växtlistor, offerter eller fakturering, det är sååå tråkigt! Nu har jag dock varit egen företagare i många år och vet att disciplinen måste finnas, för jag har ju ingen som betalar min lön om jag inte drar in pengar. 
Jag kan villigt erkänna att ibland har jag känt att det är lika bra att bli anställd och bara gå till jobbet, göra det man ska och sen gå hem. Rätt skönt egentligen!
Men å andra sidan har jag jobbat sedan jag var 13 år på helgerna samtidigt som jag pluggat. 
Jag vet inte om det enbart är positivt att så starkt känna driften att klara sig själv, att inte vara beroende sv andra. Att betala hälften, inte vara skyldig någon, göra rätt för mig är värden som jag fått sedan liten.
Därför ser jag med förvåning hur relationer mellan vuxna kan bygga på en partners "vilja" att betala för det kan bli en känsla av beroende.
Jag vet en person som jobbade med dysfunktionella relationer som starkt poängterade att aldrig låta någon annan betala kirurgiska ingrepp som tatueringar, bröstoperationer och tandimplantat eftersom det kunde leda till katastrofala känslor av att vara ägd av någon. " Jag har betalt dina tänder, dina öron eller bröst och det kommer du för alltid bli påmind om !"
Tänk än värre om personen i ilska vill ha tillbaks "sina" ägodelar! 
Nej, med rak rygg och känslan av stt inte vara skyldig en enda människa någoting kommer jag möta framtiden som faktiskt är just nu.
Nä, nu får jag sätta mig vid datorn igen
🌺

Söndag🌿

Vilken underbar söndag med promenad genom gamla stan i solskenet fram till fotografiska.
Där sammanstrålade jag med två av mina fina barn och blev bjuden på brunch med efterföljande besök på museet. Vilken livskvalitet att i fyra timmar få umgås med så kloka och roliga människor som de vuxit fram att bli. Att alla tre inte kunde följa med hade sin naturliga förklaring, mitt första barnbarn kan komma närsomhelst! Vilken gåva det kommer bli! Det slår nog alla upplevelser hittills, att se sina gener leva vidare i en ny liten individ, att få dela en ny människas liv och förhoppningsvis bli en viktig del av dess liv.
Tyvärr dog mina föräldrar alldeles för tidigt, men de ringde ofta och frågade om vi inte kunde titta förbi med barnen för de längtade så efter dem.
Precis så vill jag ha det, nära kontakt både själsligen och fysiskt, finnas till hands, göra roliga saker, gå på Skansen och gröna Lund och resa tillsammans. 
Åka med barn och barnbarn till fjällen och stränder, till städer och fjäll, ja massa roliga upplevelser tillsammans för att knyta band som ger minnen.
Det är en härlig tid som väntar och jag är lycklig och glad att fått ynnesten att vara frisk och förhoppningsvis ha ork att göra en massa roligheter.
För jag är realist och vet att det kommer en tid då jag inte kommer orka annat än att sitta på en strand, ligga vid en pool eller under parasollet på ett café och se andra spela fotboll eller umgås med sina barnbarn.
Nu öppnar jag fönstret och känner den friska, svala luften sippra in genom springan i fönstret och ler av tacksamhet för att livet är gott🌿
Sov gott allihop ( med undantag av en enda person som är ond rakt igenom)
♥️ (null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Kings call 2018

Vilken kväll! Vilket ös! (null)

(null)

(null)

Tål att läsas igen🌿godmorgon lördag

She let go.

Without a thought or a word, she let go.

She let go of fear. She let go of the judgments.
She let go of the confluence of opinions swarming around her head.
She let go of the committee of indecision within her.
She let go of all the ‘right’ reasons. Wholly and completely,
without hesitation or worry, she just let go.

She didn’t ask anyone for advice. She didn’t read a
book on how to let go… She didn’t search the scriptures.

She just let go.
She let go of all of the memories that held her back.
She let go of all of the anxiety that kept her from moving forward.
She let go of the planning and all of the calculations about how to do it just right.

She didn’t promise to let go.
She didn’t journal about it.
She didn’t write the projected date in her day-timer.
She made no public announcement and put no ad in the paper.
She didn’t check the weather report or read her daily horoscope.

She just let go.
She didn’t analyse whether she should let go.
She didn’t call her friends to discuss the matter.
She didn’t do a five-step Spiritual Mind Treatment.
She didn’t call the prayer line.
She didn’t utter one word. She just let go.

No one was around when it happened.
There was no applause or congratulations.
No one thanked her or praised her.
No one noticed a thing.

Like a leaf falling from a tree, she just let go.
There was no effort. There was no struggle.
It wasn’t good and it wasn’t bad.
It was what it was, and it is just that.
In the space of letting go, she let it all be.
A small smile came over her face.
A light breeze blew through her.
And the sun and the moon shone forevermore.

By Reverend Safire Rose

🌿

Det är befriande på något sätt att umgås med människor som inte har den minsta koll, eller kanske mer rättvist, inte är det minsta intresserade av vissa saker.
Som har en tv hemma men inte använder den för "det behövs någon krånglig låda till, som kostar en massa"
Som dessutom delar min åsikt att det är roligare att själv göra saker än se på tv när andra gör det och det gäller allt. Plocka svamp, laga mat, diskutera, resa, älska, ja allt
Som inte har en enda Facebook kompis just därför att de inte är med på FB. Som inte har sett en enda persons ansikte pluta med läpparna i en grimas som ska vara smickrande i en av alla selfies, eller sett musklerna spela i en kropps selfie eller sett en enda hund utklädd till baby eller en tokig katt dom jagar möss på en iPad.

Som tror att twitter är fågelkvitter och som på någon bonnig dialekt ( ber om ursäkt för mitt 08 beteende, om nu någon längre vet vad en 08 var) frågar
" Har du en såntöckadäraifåne eller samsung?" När valet av mobil kommer upp.
Som däremot vet hur man slaktar ett får på ett skonsamt sätt ( så gott det går) plöjer en åker, sitter 10 minuter med suggans huvud i knät och kliar henne mellan öronen för annars matvägrar hon och vars garderob till största del består av t-shirts med reklamtryck, gratis e gött.
Som tålmodigt lyssnar på gnäll och lyssnar på hårdrock i hörselkåporna under dagens arbete.
Ja, över huvud taget är det befriande med människor som är genuina och okonstlade, oavsett om de bor i storstaden eller på bonnvischan dvs utanför tullarna. Jodå, erkänner villigt min bonniga boning i förorten Solna, på gränsen till Norrland.
Som (om vi går tillbaks till selfies) med förvåning läser forskningen som visar att de som är fixerade vid attlägga ut bilder på sig själv till stor del är narcissister OCH/eller lider av dålig självkänsla, med orden " de säger väl sig själv, vad får de ut av det"? 
Men det är även befriande att som omväxling bli serverad stekt sill med löksås, korv med mos och torsk med äggsås som smakar gott med en kall pilsner i skenet av fotogenlampan.
Nu vill jag inte generalisera pånågot sätt för alla utanför Stockholm är inte bönder likasom alla i Stockholm inte är fixerade vid offentliga medier.
Själv glädjs jag med mina vänner, både de på fb och de utan och finner många gånger glädje i att få ta del av andras äventyr och upplevelser.
Och det är ju det som gör det så härligt att leva, att vara vuxen och få göra och tycka som man vill, så länge man inte skadar någon, för då kan man lika bra få drunkna i dynggropen utanför svinstian.
Som en sann Stockholmstös önskar jag dig och mig en prima dag🌸


🌿

"För hjärtat är livet enkelt: det slår så länge det kan." (Knausgård)

🌿

(null)

Wow!

Vilken fantastisk upplevelse. Urban konst på hög nivå! 

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

🌿

Lingvistikprofessor Marianne Gullberg berättar att även om vi inte är polyglotter finns det goda chanser att hinna lära oss nya språk. Man blir aldrig för gammal för den sortens inlärning, så nu har jag laddat ner kurser på Storytel. Så kul! (null)

🍾⛄️🍾✨✨

(null)

RSS 2.0