Onsdagsmorgon

Hör på morgonradio om fula byggnader i Stockholm och det är verkligen tydligt att smaken är som baken. För någon är ett hus det gräsligaste som finns medan en annan tycker att just den arkitekturen är finast i hela staden.

Att vi lägger in känslor i vår bedömning av saker spelar naturligtvis in. Har jag som barn lekt på en plats, vandrat i rum som lämnat positiva minnen så färgar det naturligtvis min känsla. 
Även andra saker som mat, musik och färger ger kopplingar till känslor.
Rött är en sån sak för mig, trots att jag vet att det är en färg som jag kan klä bra i, bär jag sällan plagg i röda nyanser. Anledningen är helt klar för mig, det är kopplat till tvång, jag ska förklara.
Vi var fyra systrar varav Lena är den som är närmast mig årsmässigt, det skiljer två år mellan oss och det innebar att hon som storasyster ofta valde först. Oavsett om det gällde godis, läsk eller just färger.
Jag har alltid älskat blått i alla olika former, ultramarin, kobolt, havsblått med gröna inslag, turkost m.m
Men....Lena älskar också blått och skulle det köpas klänningar, koftor eller mössor så valde Lena blått och jag fick alternativet, oftast rött.
På fotografier från 60 talet ser man två söta töser, likadant friserade i pottlika frisyrer och jumprar i blått och rött, jodå jag bär den röda.
I ärlighetens namn är det från början alltid likadana kläder vi är klädda i bara storleken skiljer och jag tror det var vanligt förr. Tvillingfoton med identiska klänningar och ibland, kanske tack vare en lätt anarkistisk moder, sitter rosetterna på huvudet på olika sidor.
Men tillbaks till kulörerna.
Ibland fanns inte rött som alternativ och då blev det grönt, gröna påslakan, badhandukar, mössor och vantar m.m
Konsekvensen blev att jag är väldigt förtjust i grönt, det representerar på något sätt frihet, ickekontroll och glädje. Kanske det är därför jag använder så mycket grönt i mina målningar och har valt att arbeta med den gröna världen?
Vad vet jag och det är inget som ger mig något större huvudbry för det finns annat att tänka på en vacker sommardag som idag.
Nu ska jag ta med mig påtårskoppen med kaffe och sätta mig i solennoch planera dagen. Fundera ut vilken mat jag ska bjuda lunchvännen på och hur mycket betong som behövs till mina rabarberfat.
Önskar dig och mig en fin dag❤



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0