Måndagsfundering

Efter ett samtal idag med en äldre klok person som lärt sig behärska den nya tekniken undrar jag. Är det ok eller oförskämt att inte svara på sms, mail eller messenger?
Hen jämställde det med att få ett brev, om än kort och att det var nonchalant att inte svara ens med "är upptagen, återkommer när jag har tid" eller "tack, hör av mig sen. 
Är det en ny tid av konsumtion och osynliggörande av människor som vi lever i, eller bara brist på "hyfs och uppfostran" som hen uttryckte det.

Självklart finns det situationer där man inte svarar på samtal, brev eller otrevliga sms, det var vi överens om, det kan ju vara människor som är elaka och onda som bara är ute efter att skada, hen kände minsann igen numret från en påträngande persiennförsäljare och svarade inte, men i övrigt?
Har vi inte en skyldighet att svara om någon vi har en relation till undrar något? Och dessutom där vi ser att personen läst det man skrivit?
Är vi inte tillräckligt rakryggade att ärligt tala om att vi inte vill svara, att vi är så stressade så att vi väljer att inte svara personen, prioritera bort, att behandla hen som luft?
Hen som för övrigt är en av alla dessa fantastiska årsrika i Solna kommun, som inspirerats av Dagny " Bojan" Carlsson som började blogga som 100åring. 
På väg hem kollade jag om det var något sms från någon vän som jag inte svarat på och kände inte den minsta stress.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0