En dag i skogens skola

Idag fortsatte helgens utbildning och det känns som en ny värld har öppnat sig. Att hälsa på den första vitsippan man ser på våren, plocka den och ge en puss gör att man blir skyddad från sjukdom resten av året. Hästar som har värk kan beta älggräs som innehåller aspirin för att lindra värken och dagens hela behov av C vitamin täcks av några granskott eller några blåbärsblad. 
När kunskap och folktro blandas blir hela skogen som ett uppslagsverk och en sagobok.
Dagens fokus var skörd och vi plockade korgarna fulla med björkblad, älggräs, kirskål och blåbärsblad. Sen var det bara att spänna upp de rena lakanen på en av torkvindarna, fördela örterna och låta dem torka någon månad. Det ska bli så spännande att se hur mängden av örter krymper ner till 30 % och sedan brygga första koppen te. Förhoppningsvis hinner jag själv ge mig ut i skog och mark för egen del och skapa mitt första, egna örtapotek, eller, nåja, mitt första lilla förråd. 
Det känns verkligen som det här är början på en lång och lärorik resa i örternas magi!
Ska ta ett lindblomste och hoppas på god nattsömn, godnatt!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0