Söndagskväll

Ibland förstår jag mig inte på människor, förstår mig inte på hur de tänker. Jag har alltid haft en tro på det goda, på att alla vill gott och att när man skadar någon är det utan baktanke, utan beräknande avsikter att såra.
Men jag har tyvärr märkt att det finns de som vill skada, såra, trycka till, genom att säga saker och berätta "sanningar" som kamouflerats av meningar som" det är lika bra att berätta, eller jag har alltid varit rak, eller jag står för vad jag tycker".
Vad som lyser igenom är syftet att just såra, att försöka ge ett hugg i hjärtat eller sätta igång tankar, ge griller i huvudet, som man sa förut och jag undrar varför. Vad är vinsten med att med ord eller handling, ofta distinkt och med ett leende på läpparna, skada någon i det verkliga livet, eller på Facebook?
Visst finns personer med sadistiska drag eller med så låg självkänsla att de bara känner att de är värda något om de trycker ner någon annan. Ja, de finns, men jag förstår fortfarande inte varför man vill såra någon med vilja, utan tror i min naivitet att det slår tillbaks, som man sår får man skörda.

Jag förstår heller inte hur människor som i ena stunden, bakom ryggen, pratar om hur avskyvärd, hemsk och elak en person är, i nästa andetag vänder kappan efter vinden och trycker på like-knappen på Facebook oavsett om det är rasistiska, kvinnoförnedrande eller bara rent idiotiska åsikter som personen framför. Oftast hänger det ihop med makt, att personen kanske är förmögen och har statusprylar, eller på något sätt skapar känslan att " är du inte med mig, är du mot mig" och på så sätt skapar rädsla omkring sig.

Men att stå för sina handlingar och sina värderingar, att försöka vara en bra människa måste väl ändå vara målet i livet och relationerna till andra människor?
Hur blir det annars? En tillvaro av skräck, lögner och hot?

Nej, jag vill inte leva i en sån värld, jag vill leva i vänlighetens och kärlekens värld, där ondskan och lögnerna inte får plats utan precis som trollen, spricker när solen skiner.
Önskar er en god natts sömn, var på jorden ni än befinner er.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0